“Ongeziene stunt”, aldus marketingspecialist Gino Van Ossel

JBC sluit alle 130 winkels en geeft personeel halve dag vrij: “Zodat medewerkers en onze klanten buiten kunnen spelen met hun kinderen”

JBC sluit alle 130 winkels en geeft personeel halve dag vrij: “Zodat medewerkers en onze klanten buiten kunnen spelen met hun kinderen”

Foto: kvds

Omdat het Buitenspeeldag is, sluit kledingketen JBC op woensdag 18 april al haar winkels al om 12 uur. “Zodat de winkelmedewerkers en al onze klanten buiten kunnen gaan spelen met hun kinderen”, zo luidt het. “Een spectaculaire stunt”, zegt marketingspecialist Gino Van Ossel. “Maar wel een berekende.”

Leuk initiatief of toch niet voor herhaling vatbaar? Wat vindt u van de beslissing van JBC om al hun winkels woensdag al om 12 uur te sluiten? Laat het ons weten.

Nadat de tv-zenders voor kinderen al op zwart gingen en de juffen en de meesters die dag geen huiswerk uitdeelden, springt nu ook JBC op de kar van de Buitenspeeldag. Woensdag 18 april zullen alle winkels van de Belgische kledingketen al om 12 uur de deuren sluiten. “Al onze medewerkers krijgen een extra halve dag verlof cadeau”, zo luidt het. “Om 12 uur sluiten zowel ons hoofdkantoor als al onze 130 winkels in België de deuren.”

JBC sluit alle 130 winkels en geeft personeel halve dag vrij: “Zodat medewerkers en onze klanten buiten kunnen spelen met hun kinderen”
De CEO van JBC: Bart Claes. Foto: pn

In het kader van de Buitenspeeldag vinden er verspreid over Vlaanderen tussen 13 en 17 uur tal van activiteiten voor kinderen plaats. “We willen dat onze medewerkers tijdens deze feestdag de tijd nemen om te genieten met hun gezin, we richten ons dus voor één keer niet op de verkoop van kleding”, zegt Bart Claes, de CEO van JBC. “Ons medewerkersbestand telt veel (jonge) ouders. Door deze vrije namiddag geven we hen een zetje om mee te doen aan Buitenspeeldag.”

Dure stunt?

Alle winkels een halve dag sluiten, is ongezien in de retailwereld. “Het is inderdaad niet niks”, aldus Claes. “Maar de klant is koning, en bij JBC is dat het kind. Mijn zus Ann en ik vinden het dan ook geweldig als kinderen voluit kind kunnen zijn. En wat is er leuker dan buiten ravotten met je ouders, vriendjes en vriendinnetjes?”

“Inderdaad, nog nooit gezien”, zegt ook marketingspecialist Gino Van Ossel. “Maar de actie sluit wel naadloos aan bij de doelgroep van JBC: gezinnen met jonge kinderen.”

Volgens Van Ossel is het zo goed als onmogelijk om te bepalen hoeveel deze stunt JBC zal kosten. “Je hebt twee soorten kosten”, zegt hij. “Ten eerste moet je je personeel betalen om niet te werken en ten tweede draai je die namiddag geen omzet. De ervaring leert echter dat de mensen op de eerste dag dat het echt goed weer is, kalm is in de kledingwinkel. Vreemd genoeg is dat ook bij tuincentra het geval: de eerste dag genieten de mensen van het zonnetje, pas de tweede dag gaan ze in hun tuin werken. Nog moeilijk in te schatten: hoeveel van hun omzetverlies kunnen ze later nog inhalen? Hoeveel van de klanten die woensdag wilden shoppen, gaan nu zaterdag of zondag eens langs bij de JBC?”

En dan is er nog het feit dat heel wat mensen in de kledingindustrie deeltijds werken. “De extra halve dag geldt inderdaad alleen voor diegenen die normaal gezien woensdagnamiddag moesten werken”, bevestigt JBC-woordvoerder Katrien Vangrunderbeeck. “Het is niet mogelijk om de halve dag op een ander moment op te nemen. We wilden gewoon echt iedereen de kans geven om te genieten van de Buitenspeeldag. Er is een tijd om te werken, een tijd om op de kosten te letten en een tijd om buiten te spelen met de kinderen.”

April = belangrijke maand

“April is normaal gezien wel een tamelijk belangrijke maand voor de sector”, zegt Van Ossel. “Februari en augustus zijn traditioneel de rustigste maanden van het jaar: de solden zitten er dan nog maar net op en het weer is nog niet genoeg omgeslagen om al aan het nieuwe seizoen te denken. April is normaal gezien de laatste periode waarop de producten echt aan volle prijs verkocht worden ,voor de sperperiode weer ingaat. Daarentegen staat wel dat heel wat ouders al van de Paasvakantie gebruik hebben gemaakt om te gaan shoppen. De eerste woensdag erna is het traditioneel ook erg rustig.”

Het personeel reageerde - vanzelfsprekend - heel positief op de extra halve dag verlof. “De reacties gingen veel verder dan yes, een vrije dag”, aldus Claes. “Iedereen is enthousiast over het initiatief en is van plan om die dag het kind in zichzelf naar buiten te laten komen.”

En de klanten? Op het eerste gezicht lijken ook hier de meeste reacties positief. “Al zal je natuurlijk altijd zuurpruimen hebben die zeggen dat JBC dit alleen maar doet omdat er woensdag toch geen kat naar hun winkels komt”, zegt de marketingspecialist.

Verleden van straffe stunts

JBC heeft in het verleden al meermaals uitgepakt met straffe marketingstunts. Zo werd enkele jaren geleden het volledige mediabudget voor televisie geïnvesteerd in een project dat later tot het VTM-programma ‘De Designers’ zou leiden. De collectie van de winnares werd na afloop exclusief bij JBC aangeboden. “En daarnaast wisten ze ook al het wereldberoemde topmodel Naomi Campbell te strikken om een collectie te maken. Straf als je daar als Vlaams bedrijf mee kan uitpakken”, besluit Van Ossel.

Corrigeer

IN HET NIEUWS

Meest Gelezen

POPULAIRE VIDEO'S

Het beste van Enkel voor abonnees