Actiecomité wil eindelijk meer openbaar vervoer: “Spoorverbinding tussen Waasland en Klein-Brabant is ondermaats”

Bornem / Temse / Kruibeke -

Een busverbinding over de Schelde via de brug van Temse, en een verbinding van het openbaar vervoer tussen Beveren en Londerzeel. Dat is waarvoor het comité “Haal De Lijn over de brug” gisteren nog maar eens actie voerde.

Met een muntgroen Volkswagen-busje reed actiecomité ‘Haal De Lijn over de brug’ van Kruibeke via Temse naar Bornem. Die actie werd niet toevallig georganiseerd op de achtste verjaardag van het comité.

“Het zijn vooral de nieuwe plannen van De Lijn die ons tot actie dwingen”, zegt voorzitter Dirk Smet. De Vlaamse vervoersmaatschappij is bezig met het project Basisbeikbaarheid, waarbij heel Vlaanderen onderverdeeld wordt in vijftien vervoersregio's. Temse ligt op de grens van de nieuwe regio’s Antwerpen, Aalst en Waasland.

“Nu rijdt er geen bus over de brug omdat De Lijn rekening houdt met provinciegrenzen”, zegt Smet nog. “We willen erover waken dat de nieuwe vervoersregio’s geen nieuwe muur vormen.”

Busverbinding mogelijk

Volgens de plannen behoort Bornem binnenkort tot de vervoersregio Waasland, worden Kruibeke en Beveren deel van regio Antwerpen en sluit Hamme aan bij regio Aalst. “We staan positief tegenover de toevoeging van Bornem bij regio Waasland, want dat betekent dat een busverbinding over de brug mogelijk wordt”, zo klinkt het bij het actiecomité.

“Alleen vrezen we dat de verbinding naar Beveren, Kruibeke en Hamme even slecht blijft.”

Geen bussen aan station

“In de proefvervoersregio Mechelen groeit het besef dat het probleem ter hoogte van de Scheldebrug een oplossing moet krijgen”, zegt de voorzitter van het comité nog. “Naast de ontbrekende busverbinding is ook duidelijk dat de spoorverbinding tussen het Waasland en Klein-Brabant ondermaats is. Het is verder onvoorstelbaar dat er geen bussen stoppen aan het station van Temse.”

Schepen van Mobiliteit Lieve Truyman (N-VA) ging al herhaaldelijk in gesprek met de De Lijn, maar hij kreeg telkens een negatief antwoord. “De verbinding over de Schelde zou voor onze gemeente jaarlijks 200.000 euro kosten en dat geld is er voorlopig niet”, zegt Truyman.

In de week waarin De Lijn haar campagne Mobiele maandag lanceert, vindt Dirk Smet van het actiecomité het belangrijk om alternatieven voor de auto aan te bieden.

In de auto gedwongen

“Als je weet dat 35 procent van de werknemers in de industriezones van Bornem en Puurs uit het Waasland komt, en dat die mensen nu in de auto gedwongen worden om het ziekenhuis van Bornem te bereiken, dan zou je heel wat wagens van de N16 kunnen halen met degelijk openbaar vervoer”, luidt het.

“We zijn daarom ook enthousiast over de studie die onderzoekt of De Waterbus vanuit Antwerpen naar Temse en Bornem kan varen.”

Concreet vraag het actiecomité een brede visie die de drie aangrenzende vervoersregio's verbindt en zo een verbinding maakt van Beveren tot in Londerzeel.

Corrigeer

Vastgoed

Auto's in de kijker

Jobs in de regio