Aannemer gebruikt verkeerde kleur voor fietsstraat: "Zo fel dat het weerspiegelt op plafond"

Aannemer gebruikt verkeerde kleur voor fietsstraat: "Zo fel dat het weerspiegelt op plafond"

De Stad geeft toe dat de Muinkkaai iets te fel rood is gekleurd. Maar dat dit een fietsstraat wordt, is nu wel duidelijk. Foto: fvv

Gent -

De rode verflaag die in de Muinkkaai in Gent werd aangebracht, is feller dan bedoeld. Dat geeft de Stad toe. De aannemer heeft een verkeerde kleurcode doorgekregen: die voor fietspaden, in plaats van die voor fietsstraten. “We gaan ervan uit dat de kleur zal vervagen.”

“Echt mooi, wauw.” “Goh, het heeft wel iets.” De Gentse studenten lijken de knalrode Muinkkaai best oké te vinden. Bij de bewoners kan de opzichtige kleur die de straat sinds vorige week heeft, op minder begrip rekenen.

Architect Johan Van Leuven woont in de straat. “Het idee is niet slecht, maar het is gewoon lelijk”, zegt hij. “Het is zo fel dat het zonlicht een rode schijn weerspiegelt op het plafond van onze woonkamer.” Er circuleert zelfs al een petitielijst in de straat om de rode ingreep bij de Stad aan te kaarten.

Kleurcode

Het wegdek van de Muinkkaai werd vorige week knalrood geschilderd. De straat wordt over enkele weken omgedoopt tot een fietsstraat. Dat betekent dat auto’s geen fietsers meer mogen inhalen. Om dat duidelijk te maken, kreeg de Muinkkaai die rode laag.

Bij het geven van de opdracht hebben de diensten van de Stad echter een verkeerde kleurcode aan de aannemer bezorgd. Dat bevestigt Filip Watteeuw (Groen), schepen van Openbare Werken.

Kleuren worden met zogenaamde RAL-codes benoemd. Elke tint heeft zijn eigen, specifieke code. “Men heeft hier de code doorgegeven voor het rood dat wordt gebruikt voor de opstelstroken en de fietspaden. Dat is feller dan de kleur die we gebruiken voor fietsstraten”, zegt schepen Watteeuw. “Daardoor is het wat feller dan het zou moeten zijn. Een fout, inderdaad. Zoiets kan gebeuren.”

(lees verder onder de foto)

Verbleken

Het felle rood begint na vijf dagen al lichtjes te verbleken, stelden we gisteren vast. Waar autobanden de verf raken, is al duidelijk een verkleuring te zien. “Ik begrijp dat de bewoners dit niet goed vinden. Maar we gaan er inderdaad van uit dat de kleur zal vervagen”, zegt Watteeuw.

Het felle rood heeft alvast één voordeel: het is duidelijk. De regels in een fietsstraat, zoals het verbod om fietsers in te halen, blijken namelijk amper bekend bij automobilisten. “De leesbaarheid en de duidelijkheid zijn wat telt”, merkt de Fietsersbond op. “Hoe meer fietsstraten, hoe groter de kans dat de regelgeving bekendraakt.”

Voor de volgende zeven fietsstraten die dit en volgend jaar worden ingevoerd, zal de Stad er nauwlettend op toekijken dat de correcte variant van rood wordt gebruikt, zegt schepen Filip Watteeuw. In straten die een nieuwe laag asfalt nodig hebben wordt sowieso donkerrood asfalt gebruikt, een subtielere kleur.

Is Muinkkaai beschermd?

Zijn de Muinkkaai en de Sint-Pietersabdij overigens geen beschermd stadsgezicht? Mocht de Stad hier wel zo'n opzichte rode loper aanbrengen? Ja, blijkt uit navraag. De omgeving van de Sint-Pietersabdij, een van de oudste gebouwen van de stad, en de Muinkkaai staan op de inventaris van Onroerend Erfgoed.

Maar dat betekent niet dat de straat ook effectief is beschermd, bevestigt een woordvoerder van het Agentschap Onroerend Erfgoed. De abdij, de kaaimuren en verschillende herenhuizen in de straat zijn beschermd, maar de straat zelf niet. De Stad mag dus ingrijpen op het wegdek, zonder overleg.

Corrigeer

IN HET NIEUWS

Verkiezingen in jouw gemeente:

POPULAIRE VIDEO'S

Het beste van Enkel voor abonnees