Fit & Gezond

Een dikke laag choco op de reclamefoto doet je kind echt meer eten

Een dikke laag choco op de reclamefoto doet je kind echt meer eten

Foto: ID/ Lieven Van Assche

Hoe dikker de laag choco op de reclamefoto, hoe dikker de laag die uw kind op zijn eigen boterham smeert. Dat is meer dan wishful thinking van marketeers, zo blijkt uit onderzoek van het Instituut voor Mediastudies aan de KU Leuven.

Professor marketingcommunicatie Tim Smits en doctoraatsonderzoekster Goele Aerts maakten voor hun studie eigen verpakkingen voor verschillende pasta’s, waaronder een ongezonde als choco en een gezondere smeerkaas. “Kinderen die een pot kregen met een dikke laag op de afbeelding, bleken hun boterham duidelijk rijkelijker te beleggen dan kinderen die een normale laag voor zich zagen”, klinkt het. Op basis van hun bevindingen menen de onderzoekers dat er “duidelijke reglementering nodig is die de afgebeelde porties afstemt op wat voedingswaarde­tabellen als normale ­porties aanduiden. Daarnaast zouden portie-suggesties ook meer moeten worden ingezet bij gezonde voeding, iets wat vandaag zelden tot nooit gebeurt.”

Corrigeer

Het beste van Enkel voor abonnees