Dit is een exclusief artikel voor jou.
Dit exclusieve artikel lezen? Doe het gratis >

COMMENTAAR. “De kans op een open, taboeloos debat over onderwijs – laat staan innoverend beleid – is nihil”

COMMENTAAR. “De kans op een open, taboeloos debat over onderwijs – laat staan innoverend beleid – is nihil”

Foto: DBA

Als onderwijsexperts een boek schrijven met radicale voorstellen om het onderwijs te hervormen, is het makkelijk jezelf te betrappen op twee, schijnbaar tegengestelde, ­reacties. Eén: dit is interessant. Met een wereld in volle evolutie is het niet meer dan logisch om je af te vragen of het onderwijs wel mee aan het evolueren is. En elke studie wijst uit dat de hoge kwaliteit van het Vlaamse onderwijs wel degelijk onder druk staat. Dan zijn alle ideeën die eens stevig aan de boom schudden, meer dan welkom. Twee: wat haalt het uit? De kans dat er een open, taboeloos politiek debat over onderwijs uit voortkomt – laat staan innoverend beleid – is zo goed als nul.

De recentste poging van Martin Valck (UGent) en Roger Standaert (de man achter de eindtermen) heeft alles om beide reacties uit te lokken. Aan radicale voorstellen geen gebrek. Verlaag de leerplicht twee ...

Het beste van Enkel voor abonnees