Gentenaars picknicken midden op straat: "Sinds het circulatieplan is het hier even druk als op de ring"

Gentenaars picknicken midden op straat: "Sinds het circulatieplan is het hier even druk als op de ring"

Foto: IF

Gent - Een groep bewoners van de Rozemarijnstraat in Gent heeft zondag gepicknickt midden op straat. Niet voor het plezier, maar om een statement te maken. "Sinds het circulatieplan is het hier even druk als op de ring."

Opvallend gezicht zondagochtend in de Rozemarijnstraat. Een groep bewoners haalde er tafels en stoelen buiten, kinderen speelden op straat. Door werken aan de asfaltlaag in de straat, is de hele zone enkele weken autovrij. De straat krijgt deze week een nieuwe toplaag.

De bewoners grepen het moment aan voor een protest-picknick. De Rozemarijnstraat maakt deel uit van een uitvalsweg van de Gentse binnenstad. Die werd voor het circulatieplan al druk gebruikt. Maar het plan concentreerde nog meer verkeer op de as, door andere uitvalswegen te knippen.

Het is een van de principes van het Gentse circulatieplan dat verkeer in en uit de stad wordt geconcentreerd op uitgekozen assen.

Verkeer verdubbeld

In de Rozemarijnstraat, en de andere straten op de uitvalsas, heeft dat echter tot gevolg dat het verkeersvolume er ernstig is toegenomen. De as is de enige uitweg voor alle verkeer uit de drukke centrumparking Sint-Michiels.

Tellingen die werden uitgevoerd voor de evaluatie van het circulatieplan bevestigen. Terwijl het verkeer in de woonstraten rondom de as Rozemarijnstraat afnam, krijgt de straat zelf significant meer verkeer te slikken.

In de avondspits werden er voor het circulatieplan 469 wagens geteld. Na het plan waren dat er 838, tachtig procent meer. In de ochtendspits nam het aantal getelde wagens in de Rozemarijnstraat toe van 316 naar 612, bijna een verdubbeling (94 procent).

Theoretische berekeningen tonen ook dat de luchtkwaliteit in de straat verslechterd is door het circulatieplan.

De bewoners van de volledige uitvalsas, de Oude Houtlei, Annonciadenstraat, Papegaaistraat en Rozemarijnstraat, protesteren al maanden. Afgelopen weekend zetten ze een ludieke picknick op touw om hun punt nogmaals te onderstrepen.

"Sinds het circulatieplan is het verkeer even druk als op de ring", zeggen de bewoners in een persbericht. "Ook fietsen is, zeker voor de kinderen, onveiliger geworden."

Even druk als de stadsring R40 is de Rozemarijnstraat niet. Dezelfde tellingen voor de evaluatie van het circulatieplan tonen dat op de verschillende trajecten van de Gentse stadsring R40 in de avondspits gemiddeld 1.018 voertuigen worden geteld. In de ochtendspits 988.

Aanpassing

Maar het stadsbestuur erkent het probleem en besliste onder aanvoeren van mobiliteitsschepen Filip Watteeuw (Groen) dat een extra uitvalsweg opengesteld zal worden, langs de Peperstraat. Dat zou de druk op de Rozemarijnstraat moeten doen afnemen.

Daar zijn de bewoners niet van overtuigd. "De geplande aanpassing van het circulatieplan, namelijk een extra uitvalsweg via de Peperstraat, zal niet genoeg impact hebben om de autostroom efficiënt aan te pakken en te verdelen. Dit staat veraf van de oorspronkelijke doelstelling om voor minder verkeer te zorgen voor alle Gentenaars."

Corrigeer

Vastgoed

Auto's in de kijker

Jobs in de regio