Vlaamse mag iPhone promoten bij blinden en slechtzienden

Vlaamse mag iPhone promoten bij blinden en slechtzienden

Kathleen Boogmans kan nuttige tips geven vanuit haar eigen ervaring. Foto: Gil Plaquet

Sms’jes sturen, e-mails lezen, bellen of actief zijn op sociale media. Veel mensen gebruiken daar spraaktechnologie of de ­virtuele assistente Siri van de iPhone voor. Mensen met een ­visuele beperking nog meer dan anderen. Ze krijgen via hun smartphone immers heel wat ­onafhankelijkheid. Alleen is het niet altijd makkelijk om met de technologie te leren werken. Kathleen Boogmans van Ommezien, een bedrijf dat hulpdiensten en diensten aanbiedt aan blinden en slechtzienden, gaat daarom infosessies en workshops organiseren.

Zelf ziet Kathleen Boogmans bijna niets meer. “Ik weet dus wat het is een hulpmiddel te moeten gebruiken”, zegt ze. “Vanuit mijn praktijkervaring kan ik nuttige tips geven.”

De workshops omvatten meer dan mensen met een visuele ­beperking met het toestel leren werken. “We begeleiden hen in zelfstandigheid en zelfredzaamheid. Dagelijkse activiteiten kunnen bijvoorbeeld beter gepland worden. Daardoor kan je tijd ­besparen en je productiviteit verhogen. Dat bevordert het ­gevoel van inclusie.”

Blindenorganisatie Licht & Liefde juicht het initiatief alvast toe. Op de website van Apple­reseller Switch worden binnenkort de data van infosessies ­bekendgemaakt.

Corrigeer

Het beste van Enkel voor abonnees