Minder geluidshinder rond luchthaven van Zaventem

Minder geluidshinder rond luchthaven van Zaventem

Foto: AFP

Zaventem -

Het aantal omwonenden van Brussels Airport dat ernstige geluidshinder kan ondervinden van de opstijgende en landende vliegtuigen, is vorig jaar met 8,4 procent gedaald. Nog 13.575 mensen hadden “potentieel sterke hinder” van de luchthavenactiviteiten. Dat blijkt vrijdag uit een jaarlijkse studie naar de geluidshinder, uitgevoerd door de universiteit van Gent (UGent). In Brussel, Evere en Schaarbeek was er beduidend minder hinder dan in 2016.

In de studie wordt elk jaar de geluidssituatie rond Brussels Airport in kaart gebracht. Daarbij wordt ook berekend hoeveel mensen potentieel ernstige hinder (vanaf een geluidsniveau van 55 decibel) kunnen ondervinden van de overvliegende toestellen.

In de zone met een geluidsbelasting van 55 decibel of meer, woonden vorig jaar 93.305 mensen. In 2016 waren het er ongeveer 100.000.

Daarop wordt echter nog een complexe formule losgelaten om het aantal “potentieel sterk gehinderden” te bepalen. Dat bleken er vorig jaar 13.575, tegen 14.815 in 2016. Dat laatste cijfer werd herberekend ten opzichte van het vorige rapport, omdat er actuelere bevolkingscijfers beschikbaar zijn.

Minder geluidshinder rond luchthaven van Zaventem
Foto: BELGA

Het aantal “potentieel sterk gehinderden” ligt sinds 2012 lager dan 15.000.

Schaarbeek

De gemeenten met de meeste “potentieel sterk gehinderden” waren vorig jaar Machelen (3.015), Zaventem (2.144), Brussel (1.803), Evere en Steenokkerzeel (elk ongeveer 1.500).

Opvallend is dat het aantal mogelijk gehinderden vooral afnam in Brussel en Evere, en bijna tot nul werd herleid in Schaarbeek. Dat komt onder meer omdat er minder landingen waren over Brussel (op baan 07L). Vliegtuigen stegen ‘s nachts ook minder vaak vanop baan 25R (dezelfde baan als 07L maar in omgekeerde richting) rechtdoor op over Brussel, maar draaiden vaker af naar links.

De auteurs van het rapport merken op dat 2017 een vrij normaal jaar was voor de vliegbewegingen. Het preferentiële baangebruik kon vaak worden gevolgd en er waren geen renovatiewerken die het baangebruik beïnvloedden. Tijdens de zomer van 2016 bijvoorbeeld werd de dwarsbaan van de luchthaven (01/19) gerenoveerd, waardoor andere banen moesten worden gebruikt.

Corrigeer

IN HET NIEUWS

Verkiezingen in jouw gemeente:

POPULAIRE VIDEO'S

Het beste van Enkel voor abonnees