Food

Dit eet je beter niet voor je gaat slapen

Dit eet je beter niet voor je gaat slapen

(genrebeeld) Foto: Shutterstock

22.00 uur en je maag knort? Denk dan even na over wat je precies wil eten. Want een vettige hap of pittige saus kunnen je slaap al snel verstoren.

Onder anderen doctor in de filosofie en slaapspecialist Richard Shane benadrukt dat de keuze van een late snack een grote invloed heeft op je slaappatroon. “Als je later op de avond nog honger hebt, mag je gerust nog wat eten”, zegt Shane. “Maar rij niet naar een fastfoodketen voor een vette hap. Je moet het spijsverteringssysteem niet te veel aanwakkeren als de rest van je lichaam schreeuwt om rust of slaap.”

Pittig en pikant eten

“Als je eet voor het slapengaan, kies dan voor een maaltijd met neutrale smaken”, zegt Shane. “Pikant eten kan de maag irriteren wat kan leiden tot maagzuur en een branderig gevoel.” Maar dat is niet het enige. Het eten zorgt ook voor extra histamine, een organische verbinding die betrokken is bij verschillende fysiologische processen. De aanmaak ervan is allesbehalve bevorderlijk voor de slaap. Integendeel: het maakt je net alerter. ”

Kalkoen

Het klinkt misschien vreemd maar ook kalkoen en wit vlees hebben een negatieve invloed op slaap. “De proteïnen geven een signaal af aan de hersenen die op hun beurt dopamine gaan produceren”, zegt dokter en voorzitter van Charlottesville Neurology and Sleep Clinic Christopher Winter. “De stof dopamine geeft je energie en heeft een positief effect op cognitieve prestaties. Net wat je niet wil voor het slapengaan. Toch nood aan wat proteïnen? Kies dan voor zalm, die bevat het hormoon melatonine, wat je helpt om beter te slapen.”

Alcohol

Uitgaan, een aperitiefje (of drie) drinken en niet zo goed slapen. Velen zullen zich hierin herkennen. “Het is geen verrassing dat alcohol een negatieve invloed heeft op de slaap. Als je in bed ligt, is je lever nog hard aan het werk om de alcohol uit je systeem te verwijderen”, zegt dokter Shane. “Je lever en hart staan met elkaar in verbinding waardoor je hart sneller gaat slaan en je wakker blijft.” Toch in slaap gedommeld? Dan is de kans groot dat je midden in de nacht wakker wordt.

Chocolade en koffie

Een stukje chocolade eten tijdens het kijken van een film? Het klinkt als een heerlijk avondje op de bank maar het eindigt met een ochtendhumeur. “Niet alleen koffie bevat cafeïne. Ook chocolade bevat de stof, hetzij in mindere mate, en heeft een slechte invloed op je nachtrust.”

Water

Diëtisten, voedingsdeskundigen en gezondheidsexperten zijn het roerend eens: gedurende de dag moet je je lichaam goed hydrateren en dat doe je het beste door voldoende water te drinken. “Water drinken kan ik alleen maar aanmoedigen”, zegt Shane. “Maar als je bijna gaat slapen, hoef je geen sloten meer leeg te drinken. Ik moet je niet vertellen dat opstaan voor even te gaan plassen slecht is voor je slaappatroon.” Ook opstaan om nog even een glas water te gaan halen, raadt dokter Shane af. “Drink overdag voldoende zodat je lichaam ook tijdens de nacht voldoende gehydrateerd blijft.”

Corrigeer