Heeft Facebook zijn lesje geleerd? Buitenlandse advertenties verboden in aanloop naar Iers abortusreferendum

Heeft Facebook zijn lesje geleerd? Buitenlandse advertenties verboden in aanloop naar Iers abortusreferendum

Amerikaanse Pro-Life activisten protesteren in Foto: Belga Images

Buitenlandse bedrijven of organisaties kunnen de komende weken geen advertenties verspreiden op Facebook die gericht zijn naar de Ierse bevolking. De Ieren stemmen over drie weken in een referendum over de abortuswet. En Facebook wil elke vorm van buitenlandse beïnvloeding vermijden.

“Vanaf vandaag verbieden we advertenties die verband houden met het referendum, als die afkomstig zijn van adverteerders buiten Ierland”, staat er te lezen op de Facebook-blog. Het sociale netwerk zegt dat het werkt aan ‘election tools’, technieken waarmee verkiezingen en referenda zeker niet worden beïnvloed door buitenlandse instanties.

Adverteerders moeten door een identificatieproces gaan om aan te tonen dat ze wel degelijk in Ierland gevestigd zijn. Zo kunnen Ierse bedrijven en vzw’s in het buitenland bewijzen dat ze wél Iers zijn en reclame blijven verspreiden op Facebook.

Het is de eerste keer dat het sociale netwerk actief rekening houdt met een stemming, maar allicht niet de laatste. Facebook liet eerder al weten dat het de Britse gemeenteraadsverkiezingen op dezelfde manier zal behandelen.

Facebook kreeg na de Brexit en de Amerikaanse presidentsverkiezingen van 2016, kritiek op de manier waarmee adverteerders specifieke doelgroepen op het platform kunnen viseren. De hoeveelheid gerichte advertenties was volgens critici voldoende om de uitkomst van de stemmingen en referenda te beïnvloeden.

Het referendum over de legalisering van abortus gaat door op 25 mei en heeft het katholieke land diep verdeeld.

Corrigeer

NIET TE MISSEN

POPULAIRE VIDEO'S

Het beste van Enkel voor abonnees