Koppel krijgt maandenlang nachtelijke telefoontjes van alarmcentrale: “Politie raadde aan om toestel uit te trekken”

Koppel krijgt maandenlang nachtelijke telefoontjes van alarmcentrale: “Politie raadde aan om toestel uit te trekken”

Daniël zocht de afgelopen maanden tevergeefs naar een oplossing. Foto: emd

Haaltert -

Een fout is soms snel gemaakt, maar de oplossing is niet altijd evident. Dat merkten Daniël Vandendriessche en zijn vrouw uit Denderhoutem. Maandenlang werden ze zo'n vijf keer per nacht werd wakker gebeld met een automatische boodschap bedoeld voor de hulpdiensten.

Daniël Vandendriessche en zijn vrouw krijgen al een half jaar lang meerdere keren per maand 's nachts telefoon van de alarmcentrale Vlaams-Brabant. “Elke keer wanneer het medisch interventieplan wordt afgekondigd. We horen dan een automatische boodschap over het alarmpeil - code rood of oranje - en er wordt ook bijstand gevraagd van een ziekenwagen. Zo kregen we de eerste keer een melding van een grote brand in Sint-Pieters-Leeuw en dit weekend nog, om kwart voor één, van een zwaar ongeval in Ruisbroek. Die automatische boodschap wordt vervolgens elk kwartier herhaald. Onze telefoonnummer moet per vergissing in die database beland zijn”, zegt Daniël.

Al maanden probeert de man om de telefoons te laten stoppen, maar hij wordt steeds van het kastje naar de muur gestuurd. “Naar een 015-nummer kan je niet terugbellen, dus heb ik na de derde of vierde keer naar de politie gebeld. Die gaf ons de raad om de telefoon 's nachts uit het stopcontact, maar dat is geen optie. We hebben in onze familie heel wat mensen op leeftijd en zijn in nood de eerste contactpersonen. Vooral voor mijn vrouw is het na zo'n telefoontje moeilijk om nog de slaap te vatten, omdat je dan ongerust bent dat er iets aan de hand zou kunnen zijn”, gaat hij verder. “Bij de brandweer raadden ze ons dan weer aan om onze provider of de zetel van het Rode Kruis in Mechelen te contacteren, maar die konden ons ook niet helpen. Ook bij de provincie Vlaams Brabant werden we van het kastje naar de muur gestuurd.”

Oplossing zou gevonden zijn

Volgens de dienst Noodplanning van de provincie Vlaams-Brabant is het probleem intussen verholpen. Hoe het nummer op de noodlijst terechtkwam, is onduidelijk. “We betreuren dat het koppel langs zo veel andere kanalen is gemoeten, vooraleer ze bij ons terecht kwamen.”

Vandendriessche reageert opgelucht. “We hopen dat de telefoons nu uitblijven, maar het is eigenlijk ongelooflijk hoeveel moeite het kost om dat probleem op te lossen en ook op hoeveel onbegrip je stuit.”

Corrigeer

IN HET NIEUWS

POPULAIRE VIDEO'S

Het beste van Enkel voor abonnees