Fit & Gezond

Dipje? Deze oefeningen helpen je er weer bovenop

Dipje? Deze oefeningen helpen je er weer bovenop

Voel je je mentaal niet zo super, dan is het een goed idee om aan krachttraining te doen. Deze sport geeft je psychische gezondheid een boost. Dat blijkt uit een nieuwe studie, verschenen in het vakblad JAMA Psychiatry.

Een team wetenschappers aan de universiteit van Limerick in Ierland heeft 33 eerdere studies, waaraan in totaal zo’n 2.000 mensen deelnamen, onder de loep genomen. Alle onderzoeken probeerden het verband bloot te leggen tussen sport en symptomen van een depressie.

Minder depressieve klachten

Na een analyse van de eerdere studies kunnen de vorsers concluderen dat sporten zoals gewichtheffen en krachttraining gepaard gaan met een significante vermindering van depressieve kenmerken. Het heeft natuurlijk ook fysieke voordelen, zoals het versterken van de botten en het voorkomen van chronische aandoeningen.

Dipje? Deze oefeningen helpen je er weer bovenop

De onderzoekers noemen hun bevindingen overtuigend en vinden het een pluspunt dat dit soort oefeningen voor iedereen toegankelijk, betaalbaar en perfect thuis uit te voeren zijn. Hoe het precies komt dat sporten depressieve klachten vermindert, is niet duidelijk. De wetenschappers vermoeden wel dat het iets te maken heeft met het verhogen van de bloedtoevoer naar de hersenen. Oefeningen kunnen immers nieuwe hersencellen creëren en het vrijkomen van stemmingsverbeterende stoffen zoals endorfines bevorderen.

Krachtig hulpmiddel

De factoren die ons mentaal welzijn bepalen zijn complex en krachttraining is misschien niet voldoende om helemaal vrolijk te worden. Maar hoofdonderzoeker Brett Gordon stelt in Time dat deze trainingen sowieso een krachting hulpmiddel zijn voor het verbeteren van de geestelijke gezondheid.

Corrigeer

Het beste van Enkel voor abonnees