“Verlegen” postbode kop van jut op sociale media

“Verlegen” postbode kop van jut op sociale media

Bewoners moeten hun pakjes geregeld in een afhaalpunt ophalen, ook al zijn ze thuis als de postbode passeert. Foto: Photo News

Zemst -

Heel wat inwoners uit Zemst spuwden de voorbije dagen hun gal over de postbedeling. Ze stelden vast dat de postbode zelden tot nooit aanbelt om een pakketje af te leveren. De bewoners moeten dat dan steeds ophalen in een afhaalpunt.

Komt het nog goed met de postbodes in onze regio? Na het tekort aan bodes in de hele regio en de briefbezorgers die gazonnetjes kapot reden in Sint-Stevens-Woluwe en Vilvoorde is er nu de verlegen postbode in Zemst. In de Facebook-groep ‘Zemst Leeft’, dat meer dan 3.000 leden telt, werden de voorbije dagen tientallen klachten gepost met betrekking tot een (of meerdere) postbode(s) die zelden tot nooit pakketjes aflevert aan de deur.

Eddy Van Dycke uit Elewijt bond de kat de bel aan met de melding: “Zopas zag ik de postbode mijn post in de brievenbus steken en doorrijden. Bij mijn post stak een briefje dat ik een aangetekende zending moet gaan ophalen bij Spar. Hij had zelfs niet aangebeld.”

Te snel weg

Die ervaringen worden massaal onderschreven door dorpsgenoten. In een mum van tijd volgden tientallen gelijkaardige klachten op het forum, vooral van Elewijtenaars die hun pakje in de lokale supermarkt konden terugvinden. “Mijn vriendin en ikzelf maakten meermaals mee dat we een briefje in de bus vonden van Bpost met de melding dat er niemand thuis was en we onze zending konden ophalen aan het afhaalpunt”, zegt Kurt Janssens uit Elewijt. “Dat gebeurde op momenten dat we zeker thuis waren. Maar er werd nooit aangebeld.” Andere bewoners klagen dan weer dat de postbode amper 10 seconden voor de deur blijft staan, waardoor hen niet genoeg tijd rest om pakjes te ontvangen.

Maar naast de vele klachten braken er ook heel wat inwoners een lans voor hun sympathieke postbode en verwezen in een adem naar de noeste arbeid en de hoge werkdruk waaronder de bodes gebukt gaan. Bij Spar Elewijt zag men alleszins geen opvallende toename van pakjes.

Cowboyverhalen

Bpost liet alvast nagaan waar de problemen zich situeren. “In de omgeving van de Spar rijden twee postbodes”, zegt Barbara Van Speybroeck van Bpost. “Een van hen werkt al jaren bij ons en heeft een onberispelijke staat van dienst. De andere is slechts vijf weken aan de slag en heeft woensdagochtend in alle sereniteit zijn ontslag gegeven. We vermoeden dat de problemen zich daar situeerden en alles snel zal normaliseren. Over opmerkingen die stellen dat postbodes slechts een beperkte tijd hebben per huis, kunnen we categoriek zijn: dat zijn cowboyverhalen. Er zijn geen regels met betrekking tot een minimale of maximale wachttijd aan de voordeur. Simpelweg omdat elk huis verschillend is. Een bewoner op het tiende verdiep doet er langer over om beneden te komen dan een bewoner in een kleine rijwoning.”

Over voetpaden

In de kantlijn van het probleem kreeg het gemeentebestuur van Zemst ook meerdere klachten binnen over postbodes die aan de foute kant van de weg of over het voetpad en bermen rijden. Ook in andere gemeenten, onder meer in Zaventem en Vilvoorde, werden gelijkaardige feiten vastgesteld. “Dat mag uiteraard niet”, zegt burgemeester van Zemst Bart Coopman (CD&V). “We hebben dat probleem aangekaart bij Bpost en daar nam men onze klachten ter harte. Sinds enkele weken is het aantal meldingen daarover fel gezakt.”

Corrigeer

IN HET NIEUWS

Meest Gelezen

POPULAIRE VIDEO'S

Het beste van Enkel voor abonnees