Vliegen duurt nu langer dan in de jaren 70. Hoe kan dat?

Vliegen duurt nu langer dan in de jaren 70. Hoe kan dat?

Foto: © Manolo Guerrero

Ondanks alle technologische vooruitgang doen vliegtuigen er nu soms langer over om dezelfde afstanden af te leggen dan in de jaren zeventig. De verklaring? Piloten vliegen opzettelijk trager om geld te besparen.

Een vlucht van New York naar Houston duurde 2 uur en 37 minuten in 1973. Nu duurt diezelfde vlucht 3 uur en 50 minuten, liefst 1 uur en 13 minuten langer dus. Van Madrid naar Barcelona vliegen duurt nu 20 minuten langer dan in 1996. En zo zijn er nog talloze voorbeelden te vinden.

Hoe kan dat? De verklaring is vrij simpel: piloten vliegen trager, op bevel van hun vliegtuigmaatschappijen. Op die manier verbruiken ze minder brandstof en kunnen ze enorm veel geld besparen. Zeker door de hogere brandstofprijzen bewijst dat zijn nut. Dat schrijft de Britse krant Daily Mail.

Bijvoorbeeld: Northwest Airlines bespaarde ruim 600 liter brandstof op een vlucht tussen Parijs en Minneapolis door de gemiddelde snelheid te verlagen van 872 kilometer per uur naar 856 per uur. Dat voegde 8 minuten toe aan de vluchttijd, maar leverde wel een besparing op van 340 euro voor die ene vlucht. Southwest schat dat het bijna 24 miljoen euro per jaar bespaart door 1 à 3 minuten aan elke vlucht toe te voegen.

Een anonieme piloot legt aan Daily Mail uit dat de meeste luchtvaartmaatschappijen hun piloten dan ook niet meer sneller laten vliegen om vertragingen goed te maken. De kosten voor brandstof zijn namelijk te hoog en de gewonnen tijd te kort, “pakweg 100 kilo brandstof om één minuut tijd in te halen”. Volgens hem zijn nieuwe vliegtuigen zoals de A330 zelfs gebouwd om trager te vliegen en daardoor zuiniger te zijn.

Vliegen duurt nu langer dan in de jaren 70. Hoe kan dat?
Foto: belgaimage

De piloot wijst ook nog op een andere belangrijke factor die de langere vluchttijden verklaart: drukker verkeer. “Door meer drukte in de lucht zijn er minder binnenwegen mogelijk, en door de grotere drukte op luchthavens moeten vliegtuigen langer taxiën of wachten op een parkeerplaats nadat ze geland zijn.” Een andere anonieme bron binnen de luchtvaartsector bevestigt dat de drukte in het luchtruim een grote boosdoener is.

Wel meer rechtstreekse vluchten

Piloot en auteur Patrick Smith plaatst een belangrijke kanttekening bij de vaststelling dat vluchten nu vaak langer duren dan vroeger: er zijn tegelijk ook grote vooruitgangen geboekt op het vlak van vluchttijd sinds de jaren zeventig. “Er zijn nu veel, veel, veel meer non-stop vluchten dan vroeger. Als je in de jaren zestig van Londen naar Bangkok wilde vliegen, moest je vier tussenstops maken. Nu kan je bijna van elke grote stad ter wereld non-stop of met hoogstens één stop naar een andere stad vliegen. Vroeger deed je er soms dagen over, nu nog geen halve dag.”

Corrigeer

RECENT NIEUWS

POPULAIRE VIDEO'S

Het beste van Enkel voor abonnees