Nieuwe wegcode: nóg wat verkeersborden erbij of echt de oplossing voor een veiligere weg?

Nieuwe wegcode: nóg wat verkeersborden erbij of echt de oplossing voor een veiligere weg?

Nu federaal minister van Mobiliteit François Bellot (MR) zijn nieuwe wegcode heeft voorgesteld, hebben de gewesten tot eind dit jaar de tijd om hun advies en/of opmerkingen te geven. Pas in 2021 moet iedereen zich dan ook officieel aan de nieuwe verkeersregels en borden houden. Of het verkeer er dan ook effectief veiliger door wordt? “Het werd alleszins tijd om de archaïsche regels weg te laten en eindelijk in te spelen op realistische verkeerssituaties,” zegt verkeersinstituut VIAS. En daarom krijgen niet enkel fietsers, maar ook de segway en het hoverboard een rol.

De huidige Belgische wegcode is meer dan 40 jaar oud. Noem het gerust een ander tijdperk, want over premies voor elektrische wagens en het bannen van dieselauto’s werd amper gesproken. Laat staan dat je het met je buurman over zelfrijdende auto’s of - net iets goedkoper - je hoverboard had.

Maar vandaag gaan we wel degelijk anders de baan op. Hoogtijd dus om de oude wegcode de prullenmand in te gooien, en een nieuwe te maken. “Dat was dringend nodig”, zegt ook Stef Willems van verkeersinstituut VIAS. “In plaats van steeds maar aanpassingen op aanpassingen door te voeren, kan de wegcode nu eindelijk geactualiseerd worden met heldere regels voor iedereen.”

Nieuwe wegcode: nóg wat verkeersborden erbij of echt de oplossing voor een veiligere weg?
Minister van Mobiliteit François Bellot (MR) Foto: Photo News

Koning fietser

In de nieuwe wegcode die minister van Mobiliteit François Bellot (MR) op de tafel van de gewesten legde, wordt veel meer dan voorheen aandacht aan de zwakke weggebruiker geschonken. Zo zal het zogenaamde ‘vierkant groen’ - als alles goed gaat - in 2021 in werking kunnen treden. Die regel zorgt ervoor dat fietsers en voetgangers op bepaalde kruispunten gelijktijdig groen licht te zien krijgen. Al het autoverkeer staat dan stil en dat maakt het oversteken veel gemakkelijker. “Dat klinkt ingrijpend”, klinkt het bij VIAS. “Maar eigenlijk is het een logische denkoefening om het verkeer een pak veiliger te maken.”

En dat is niet de enige verandering in het voordeel van de fietsers: er komt ook een nieuw verkeersbord dat zal toestaan dat fietsers een rood licht negeren. Al mag dat dan wel enkel in de aangegeven richting (rechtdoor of bij het afslaan naar rechts).

Bovendien zullen er meer fietszones gecreëerd worden. Dat zijn straten waar fietsers altijd voorrang hebben en de volledige breedte van de weg mogen gebruiken. De zwakke weggebruiker is er eigenlijk de koning te rijk: auto’s zijn wel welkom, maar fietsers voorbijsteken is verboden. “Het is een fenomeen van deze tijd”, zegt Stef Willems van VIAS. “Er gaan steeds meer mensen de baan op met de fiets, maar net zij komen vandaag maar al te vaak in gevaarlijke verkeerssituaties terecht.”

Eindelijk modern

In de nieuwe wegcode is er niet alleen een hoofdrol voor de fietser weggelegd, ook andere moderne vervoersmiddelen krijgen een prominente plek: zowel de elektrische step en dito fiets als de segway en het hoverboard zullen straks terug te vinden zijn op enkele nieuwe verkeersborden. Zo mogen ze voortaan - net als de gewone trapper - naast elkaar rijden in de bebouwde kom.

Nieuwe wegcode: nóg wat verkeersborden erbij of echt de oplossing voor een veiligere weg?
Foto: BELGAIMAGE

“Het werd tijd dat de archaïsche elementen uit de huidige wegcode verdwenen”, besluit Willems. “De nieuwe wegcode is veel helderder en speelt in op de noden van vandaag in het verkeer. Het is moderner, realistischer ook.”

LEES MEER (+).Nieuwe verkeersregels en verkeersborden op komst: wij lijsten 20 nieuwigheden uit de wegcode voor u op

Veiliger in 2021?

De nieuwe wegcode is het paradepaardje van de minister van Mobiliteit François Bellot (MR). Verschillende werkgroepen zwoegden aan het dossier en heel wat mensen - van politie tot verkeersdeskundige - zaten meer dan eens rond de tafel. Al betekent dat niet dat we van vandaag op morgen anders de weg op gaan. “Eerst moet er duidelijkheid komen vanuit de gewesten, pas als iedereen akkoord is met het voorstel kan de wegcode geïmplementeerd worden. Maar dat zal pas in 2021 gebeuren.”

Of onze straten en het verkeer in het algemeen dan plots een pak veiliger zullen zijn? “Ik denk dat iedereen eerst zal moeten wennen aan de nieuwe regels”, klinkt het. “Daarom zal de bevolking zo goed mogelijk moeten ingelicht worden. Maar het staat wel vast dat de nieuwe wegcode met veel meer zaken rekening houdt en de veiligheid op de eerste plaats zet.”

Corrigeer

IN HET NIEUWS

Verkiezingen in jouw gemeente:

POPULAIRE VIDEO'S

Het beste van Enkel voor abonnees