Toekomst van viaduct wordt inzet van verkiezingen: afbreken? Een park? Een parking?

Wat doen we met de fly-over? Toekomst van Gents viaduct wordt verkiezingsthema

Wat doen we met de fly-over? Toekomst van Gents viaduct wordt verkiezingsthema

De fly-over aan de Zuid werd in 2014 nog gerenoveerd voor 7,5 miljoen euro. Maar verschillende politieke partijen vinden een snelweg tot midden in de stad ‘niet meer van deze tijd’. Foto: fvv

Gent -

Wat willen de Gentenaars doen met de fly-over aan de Zuid? Afbreken? Er een tram en een parking op zetten? Of er gewoon afblijven? De fly-over wordt een van de thema’s voor de lokale verkiezingen. Twee problemen: er rijden elke dag 11.000 auto’s over en het viaduct is niet eens eigendom van de Stad.

Aan de pijlers van het B401-viaduct aan de Zuid in Gent zijn deze week grote portretfoto’s geplakt. Ze kondigen een infomarkt aan op 26 en 27 mei in de Krook. Het stadsbestuur wil de Gentenaars laten meedenken over de toekomst van de fly-over.

Wat er met het viaduct gaat gebeuren, is nog niet beslist. Dat er iets moet gebeuren, lijkt stilaan aanvaard. Drie vragen.

Wat is er mis met de fly-over?

Niets, de fly-over is in 2014 nog gerenoveerd voor 7,5 miljoen euro. Maar verschillende politieke partijen vinden het ‘niet meer van deze tijd’ dat auto’s van de snelweg recht het hart van Gent in geloodst worden.

Sp.a, Groen en Open Vld willen de fly-over herdenken. Het idee werd in 2012 gelanceerd en wint jaar na jaar aan populariteit. Het kartel sp.a-Groen en Open Vld hebben elk hun ideeën.

Het kartel sp.a-Groen lijkt meest te zien in het stoppen van de autostroom aan de rand van de stad in een parking en automobilisten laten overschakelen op duurzamer vervoer. De liberalen zouden het viaduct graag onder de grond steken en verbinden met parking Zuid, die dan uitgebreid kan worden met 1.000 plaatsen.

N-VA is niet enthousiast, liet ze woensdag weten. “Dit is momenteel niet de grootste Gentse zorg op vlak van mobiliteit.” N-VA-minister van Mobiliteit Ben Weyts verklaarde in 2014 in het Vlaams Parlement wel al dat de fly-over “niet past in een eigentijdse mobiliteitsvisie”.

Wat wil men ermee doen?

Dat is nog niet beslist. Afbreken is een optie, maar de fly-over gewoon laten staan en er bijvoorbeeld een tramlijn of gratis shuttlebus op leggen zijn ook opties. Eigenlijk is alles nog mogelijk, ook niets doen. De Stad gaf 200.000 euro uit aan een studiebureau om alle opties op te lijsten. Die worden op 26 en 27 mei voorgesteld op een ‘fly-over weekend’ in De Krook.

Uit gesprekken met groepen Gentenaars komen wel al enkele principes naar voren: er grote woontorens neerpoten wil bijna niemand. Er een fietspad op leggen wordt ook moeilijk. Het populairste is voorlopig om er een grote parkzone van te maken, met eventueel een school.

Kan dat zomaar?

De fly-over is technisch gezien een snelweg en is eigendom van de Vlaamse regering. Die gaf Gent groen licht om na te denken over de opties, maar zal uiteindelijk het laatste woord krijgen over de plannen en het nodige budget.

De eerste stap wordt sowieso een oplossing voor het verkeer: op een gemiddelde weekdag in maart reden 11.000 auto’s de stad binnen via de fly-over, tonen telcijfers. Nog eens 7.000 reden de stad uit. Al die auto’s moeten ofwel omgeleid worden via de R40 of in parkeergebouwen een plaats krijgen. Een toren met 550 plaatsen in Ledeberg wordt al gebouwd, maar er zal meer nodig zijn.

Het huidige stadsbestuur wil tegen eind dit jaar een lijst met geconcretiseerde opties klaar hebben, zodat het volgende stadsbestuur een beslissing kan nemen over de fly-over.

INFO

INFO

Corrigeer

Auto's in de kijker

Vastgoed

Jobs in de regio