Fit & Gezond

Waarom we best niet te veel rommelen met onze biologische klok

Waarom we best niet te veel rommelen met onze biologische klok

Foto: Shutterstock

Wie het ritme van zijn biologische klok respecteert, staat er mentaal sterker voor. Wie dat niet doet, loopt een hoger risico om een depressie te ontwikkelen. Dat is de conclusie van een nieuwe studie aan de universiteit van Glasgow, verschenen in het vakblad The Lancet Psychiatry.

Een team onderzoekers heeft 91.105 mensen tussen de 37 en 93 jaar grondig geobserveerd. Gedurende een week werd hun circadiaanse ritme (een biologisch ritme waarvan de cyclus ongeveer een dag duurt, red.) in de gaten gehouden.

Frisse neus

Daaruit is het een en ander duidelijk gebleken - dat voor de wetenschappers eigenlijk niet als een verrassing kwam. Ons slaap-waakritme is cruciaal voor onze mentale gezondheid, ongeacht onze leeftijd, gender en opleidingsniveaus. Mensen met een verstoord slaap-waakritme krijgen immers vaker te kampen met een slecht humeur. Verder zijn ze vatbaarder voor mentale problemen zoals een depressie of bipolaire stoornis en voelen ze zich over het algemeen minder gezond en gelukkig.

De vorsers raden in het belang van een gezond evenwicht aan om overdag actief te zijn, en zeker in de winter ’s morgens naar buiten te gaan om een frisse neus op te halen. Eens het donker wordt, is het dan weer belangrijk dat je net minder gaat doen om uit te bollen. Natuurlijk hoef je daarom nog niet al je (late) weekendplannen te schrappen maar hoe meer regelmaat, hoe beter.

Neem rust

Een van de auteurs van de van de studie,onderzoeker Daniel Smith, raadt aan om ’s nachts niet bezig te zijn met je smartphone of ’s morgens niet extra vroeg op te staan om een kopje thee of koffie te zetten. Hij noemt dit voorbeelden van gewoonten die bijdragen tot een slechte slaaphygiëne, met alle mogelijke problemen van dien. De moraal van het verhaal: gebruik je nachten dus vooral om te rusten.

Corrigeer

Het beste van Enkel voor abonnees