Greenpeace promoot sigaretten voor kinderen in keiharde aanval tegen Studio 100

Greenpeace promoot sigaretten voor kinderen in keiharde aanval tegen Studio 100 Video: Greenpeace

Greenpeace heeft een nieuwe campagne gelanceerd om Studio 100 aan te zetten te stoppen met het produceren van ongezonde charcuterie voor kinderen. In een parodiërende video worden zogezegd sigaretten van Maya De Bij gepromoot.

“Voortaan kunnen kinderen ook van echte sigaretten genieten. Handig, in kleine pakjes voor de kleine kinderhandjes. Met de beste tabak en een heerlijk zachte honingsmaak”, klinkt het in het filmpje.

Na de spot wordt de ware betekenis achter de video duidelijk. “Natuurlijk promoot Maya geen sigaretten. Maar Maya promoot wel charcuterie voor kinderen, die slecht is voor de gezondheid”, klinkt het bij Greenpeace. “Charcuterie verhoogt het sterfterisico en het risico op ziektes zoals darmkanker, hart- en vaatziekten en diabetes type 2.” Uit een studie van de organisatie bleek immers dat het vlees onder meer een te hoog zoutgehalte, verzadigde vetzuren, suiker en additieven bevatten.

Vegetarische alternatieven

Niet enkel de gezondheid van kinderen is een belangrijke factor binnen de campagne. De vleesconsumptie heeft ook negatieve gevolgen voor het klimaat, milieu en dierenwelzijn. “Om klimaatverandering te vermijden, moeten we tegen de 2050 de wereldwijde productie en consumptie van vlees halveren”, stelt de organisatie.

Greenpeace wil dat Studio 100 de charcuterie vervangt door gezonde vegetarische alternatieven of door vlees dat afkomstig is uit lokale en ecologische landbouw.

Corrigeer

IN HET NIEUWS

Verkiezingen in jouw gemeente:

POPULAIRE VIDEO'S

Het beste van Enkel voor abonnees