“Kennis Frans en Engels eerste graad secundair komt lager te liggen dan basisonderwijs”

“Kennis Frans en Engels eerste graad secundair komt lager te liggen dan basisonderwijs”

Themabeeld. Foto: JAA

Brussel -

Het niveau dat in het voorlopige voorstel met de nieuwe eindtermen voor het middelbaar onderwijs gevraagd zal worden voor de kennis van Frans en Engels na de eerste graad, is lager dan het niveau dat leerlingen moeten halen na het lager onderwijs. Dat zegt Raymond Gevaert, bestuurder en tot vorig jaar voorzitter van de vakvereniging voor leerkrachten Frans ProFFF, na het lezen van de consensustekst van de bevoegde commissie.

De ontwikkelcommissie die de nieuwe eindtermen voor moderne talen in het middelbaar onderwijs opstelt, is klaar met haar werk. De voorstellen moeten nog heel wat stationnetjes doorlopen, maar zorgen wel al voor ongerustheid. Zo zou er intussen een brief van de lerarenopleidingen van de hogescholen naar het kabinet van minister van Onderwijs Hilde Crevits (CD&V) vertrokken zijn, en plannen ook de universiteiten hun bezorgdheden op papier te zetten.

“In de huidige eindtermen voor de eerste graad van het secundair onderwijs staat dat leerlingen niveau A2 van het Europees referentiekader moeten halen”, zegt Gevaert. “Dat zou nu voor taalelementen, dat zijn grammatica en woordenschat, onder A1 komen te liggen, dus onder het niveau van het basisonderwijs. Als het niveau van het basisonderwijs behouden blijft, bestaat de kans dat de leerlingen in de eerste twee jaar van de eerste graad secundair onderwijs hetzelfde zien als in het basisonderwijs.” Voor andere onderdelen, zoals leesvaardigheid, zou niveau A1 plus gevraagd worden, waar dat momenteel eveneens het hogere niveau A2 is. Het Europees referentiekader omvat de niveaus A1 tot C2, waarbij A1 het laagste is.

Minimumdoelen

Volgens Gevaert is de consensustekst van de ontwikkelcommissie vooral tot stand gekomen onder druk van de onderwijskoepels. Zij zouden op die manier hun vrijheid willen garanderen. “De onderwijsinspectie zal immers enkel die minimumdoelen kunnen controleren, en niet meer dan dat”, zegt Gevaert.

De onderwijskoepels zeiden in De Morgen dat het niet klopt dat de minimumdoelen bewust laag gehouden worden. De krant berichtte woensdag over het voorstel van nieuwe eindtermen. “Wij maken deel uit van de ontwikkelcommissies en willen het ambitieniveau absoluut bewaken. De lat mag niet te laag worden gelegd”, zei afgevaardigd bestuurder van het Gemeenschapsonderwijs Raymonda Verdyck.

Corrigeer

IN HET NIEUWS

Verkiezingen in jouw gemeente:

POPULAIRE VIDEO'S

Het beste van Enkel voor abonnees