Dit is een exclusief artikel voor jou.
Dit exclusieve artikel lezen? Doe het gratis >

COMMENTAAR. “Ethiek is de bestaansreden van Greenpeace, het moet zich dan ook onthouden van fundamentalistisch gedram om te scoren”

COMMENTAAR. “Ethiek is de bestaansreden van Greenpeace, het moet zich dan ook onthouden van fundamentalistisch gedram om te scoren”

Foto: Marc Herremans - Corelio

Wat was de bedenker van het Greenpeace-spotje in zijn nopjes. Zo veel controverse over het filmpje van Maya De Bij, het figuurtje van Studio 100, dat ze op een pakje sigaretten hadden geplakt. Om aan te ­klagen dat boterhamworst wordt verkocht met populaire figuurtjes op. Want vlees is even slecht voor mens en milieu als roken. Die boodschap was – hé, hé – toch maar overgekomen, luidde het zelfvoldaan. Niet echt bij de consumenten. Die zien toch ­alleen maar hun favoriete bijtje dat sigaretten rookt en leggen geen link met dat velletje nepvlees. Zeker niet tot de leeftijd dat ze dat samengeperste restvlees uit zichzelf jakkes vinden.

Daar kan je Greenpeace al op aanspreken. De boodschap mist zijn doel. Wat erger is aan de ­redenering dat die toch is aangekomen, is dat die uitblinkt in machiavellisme: het doel heiligt de middelen. ...

Het beste van Enkel voor abonnees