Vraag voor de Wetenschap

Hoe kan je weten welke de snelste rij aan de kassa is?

Hoe kan je weten welke de snelste rij aan de kassa is?

Foto: Photo News

Je hebt net je winkelkar tot aan de rand gevuld, en dan komt die eeuwige twijfel: aan welke kassa zal je het snelst bediend worden? Honderd procent zeker ben je nooit, al bestaan er volgens expert wachtlijntheorie prof. dr. ir. Wouter Rogiest (UGent) wel een aantal trucjes die je op de juiste weg kunnen helpen.

Een eerste belangrijke tip? Gebruik je gezond boerenverstand. “Terreinkennis van de winkel is onontbeerlijk en superbelangrijk. Let aan de kassa op alle aspecten die relevant kunnen zijn om snel bediend te worden. Wie is bijvoorbeeld de kassabediende? Is dat iemand die graag een praatje maakt met de klant? Of is die persoon een stille werker? Wie snel bediend wil worden, kiest dus best voor die laatste kassamedewerker”, zegt de professor.

Daarnaast kan je ook controleren hoeveel klanten er in elke wachtrij staan aan te schuiven én hoeveel die in hun winkelkar hebben liggen. “Heel wat mensen laten zich afschrikken door een overvolle winkelkar aan het einde van een wachtrij. Maar dan doe je er goed aan om een beetje vooruit te kijken. Want misschien telt die rij slechts twee klanten? In dat geval ben je wellicht toch nog snel bediend.”

Volgens Rogiest trappen ook veel mensen in de val van een snelkassa. “Daar zie je veel klanten met een kleine bestelling. Je dénkt dus dat het snel vooruit gaat. Maar uit statistieken blijkt dat pakweg de helft van de tijd verloren gaat aan het afhandelen van betalingen. De snelkassa is om die reden dus niet altijd aantrekkelijk.”

Tot slot zouden rechtshandigen ook meer geneigd zijn om voor kassa’s te kiezen die zich aan de rechterkant van de winkel bevinden. Dat blijkt althans uit een publicatie van de Amerikaanse krant The New York Times. “Maar of daar écht iets van klopt, hebben we nog niet hard kunnen maken.”

Slangenrij

De voorbije jaren hebben er ook al tal van experimenten plaatsgevonden om te onderzoeken hoe men voor iedereen een snellere bediening kan garanderen aan de kassa. “Vanuit de wetenschap zijn we heel lang vragende partij geweest om te experimenteren met slangenrijen. Iedereen gaat dan in dezelfde wachtrij staan, een snelle of trage kassamedewerker doet er in dat geval niet meer toe. Intuïtief is zo’n slangenrij perfect te begrijpen, al is het niet bewezen dat zo’n systeem sneller is. Toch biedt het voor de winkel in kwestie ook heel wat opportuniteiten: je kan producten aanbieden in de wachtrij én mensen hoeven er niet meer over te waken dat ze wel in de juiste wachtrij staan. Dat laatste wordt door veel klanten als heel aangenaam ervaren.”

Een ander bekend voorbeeld is de wachtrij voor platte karren in de Colruyt. “In plaats van kleine bestellingen apart te nemen, zoals bij een snelkassa, maakt Colruyt de omgekeerde redenering. Ze gaan de grote bestellingen uit de populatie halen. Klanten die aan de gewone kassa staan, hebben daardoor minder grote kans dat er een grote lading voor hen staat.”

Tot slot maken heel wat zaken intussen gebruik van een selfscankassa. “Een mooi principe, vind ik persoonlijk. Mensen die naar de winkel komen om een praatje te maken met de kassabediende, kunnen daarvoor nog steeds terecht aan de traditionele kassa. Klanten die meer gehaast zijn, kiezen dan voor de selfscankassa”, weet Rogiest. Volgens hem kan je met de selfscankassa zelfs nog een stapje verder gaan. “Winkels kunnen bijvoorbeeld een bepaalde wachttijd garanderen aan klanten. Als daar niet aan voldaan wordt, kan je daar iets tegenover plaatsen, zoals extra bonuspunten op een spaarkaart.”

 

Vraag voor de Wetenschap

Veertig dagen lang proberen Het Nieuwsblad en een groep Vlaamse wetenschappers een vraag te beantwoorden waarvan je wakker ligt. Heb je zelf een boeiende wetenschapsvraag? Dan kan je die insturen via deze link. Wij zoeken een expert, die ons vervolgens schetst wat er al over geweten is.

Met ‘Vraag voor de wetenschap’ proberen het Fonds Wetenschappelijk Onderzoek (FWO) en Het Nieuwsblad de wetenschap dichter bij de burger te brengen. De ingestuurde vragen dienen als insteek om een Vlaamse Wetenschapsagenda op te stellen. Die agenda zal de Vlaamse wetenschap de komende jaren helpen om beter in te spelen op de vragen die leven bij de bevolking. De campagne is een initiatief van het Fonds Wetenschappelijk Onderzoek Vlaanderen (FWO), in opdracht van Vlaams minister Muyters, bevoegd voor wetenschap en innovatie, in samenwerking met een brede groep wetenschappelijke organisaties, zoals de Vlaamse universiteiten en hogescholen.

Corrigeer

IN HET NIEUWS

Meest Gelezen

POPULAIRE VIDEO'S