Beauty

Make-upmerk MAC krijgt kritiek op ‘ramadanreclame’

Make-upmerk MAC krijgt kritiek op ‘ramadanreclame’

Foto: MAC

Cosmeticamerk MAC verbaast veel moslima’s met een nieuw reclamefilmpje. Daarin geeft het tips aan dames om zich mooi op te maken voor de suhoor, de maaltijd vlak voor zonsopgang tijdens de ramadan. Maar op dat moment denkt niemand aan make-up, zo blijkt…

Veel moslima’s reageren via Twitter verontwaardigd op de boodschap die het make-upmerk uitstuurt. “Wie brengt nu make-up aan om drie uur ’s nachts?”, vraagt een dame zich af. Anderen vinden dat het filmpje dan weer druk legt om er goed uit te zien om gewoon maar te eten.

Geen realiteit

En dat strookt volgens de vrouwen helemaal niet met de realiteit, want tijdens de suhoor schuiven dames en heren onopgemaakt aan tafel en zelfs met ongekamde haren. Moslima’s verdenken het cosmeticamerk ervan dat het de suhoor verwart met de iftar. Met de laatste term wordt de maaltijd bedoeld die moslims net na zonsondergang eten. Voor die gelegenheid, een waar familiegebeuren, maken mensen zich wél op.

Commerciële zet

Sommige dames richtten zich via Twitter tot het merk om te vragen of het wel weet waarover het praat en verzochten vriendelijk om de ramadan niet commercieel uit te buiten. Overkoepelend bedrijf Estée Lauder heeft vooralsnog niet op de heisa gereageerd, maar de bewuste video is intussen wel van YouTube verwijderd.

Corrigeer

Het beste van Enkel voor abonnees