Aantal mensen dat aankopen doet via smartphone of tablet met 60 procent gestegen

Aantal mensen dat aankopen doet via smartphone of tablet met 60 procent gestegen

Foto: ISOPIX

Brussel -

Het aantal mensen dat in de afgelopen 12 maanden online aankopen heeft gedaan via een smartphone of tablet, is in een jaar tijd met 59 procent gestegen. Dat blijkt uit de jaarlijkse E-commercebarometer van handelsfederatie Comeos. Terwijl in 2017 nog 22 procent van de respondenten verklaarde via een mobiel toestel een aankoop te hebben gedaan, steeg dat percentage in 2018 tot 35 procent. Het aandeel van mensen dat enkel via de computer of de laptop koopt, daalde van 52 procent in 2017 naar 37 procent in het afgelopen jaar.

Twee derde (67 procent) van de 2.014 respondenten verklaarde in de afgelopen 12 maanden een online aankoop te hebben gedaan via computer, laptop, smartphone of tablet. Het is de eerste keer sinds 2014 dat dat aantal stijgt, met 3 procentpunten. Die stijging is mogelijk te danken aan het feit dat het gemakkelijker wordt om via de smartphone en tablet online aankopen te doen.

De stijging van de mobiele aankopen weerspiegelt zich ook in de manier waarop de Belg betaalt voor zijn online aankopen. Zo neemt het aandeel van de kredietkaart (-8 procent) en bankkaart (-6 procent) af tegenover een jaar eerder, en is de Bancontact-app bijvoorbeeld al verantwoordelijk voor 8 procent van de betalingen. “Als je de mobiele betalingen zoals apps of Paypal samentelt, kom je aan bijna 25 procent van de betalingen”, aldus Comeos-CEO Dominique Michel, die verwacht dat naar de toekomst toe steeds meer contactloos betaald zal worden. Het succes van de mobiele aankopen schrijft de CEO toe aan het feit dat we in het algemeen heel veel met onze gsm bezig zijn, en dat een aankoop dan ook snel is gebeurd.

“De trend van mobiele betalingen is enorm aan het versnellen, al zijn we nog ver verwijderd van de buurlanden”, zegt Michel. “Het blijft bij ons nog een uitzondering, en die uitzondering moet de regel worden.” De CEO wijst er dan ook op dat winkels zich moeten aanpassen aan de evolutie. “Hun websites moeten in de eerste plaats gemaakt zijn voor mobiele toestellen, niet voor computers.”

Corrigeer

IN HET NIEUWS

POPULAIRE VIDEO'S

Het beste van Enkel voor abonnees