UCI staat schijfremmen toe in Tour maar niet iedereen wil ermee rijden

UCI staat schijfremmen toe in Tour maar niet iedereen wil ermee rijden

Foto: AFP

De komst van de schijfremmen is niet, nou ja, af te remmen. Officieel bevindt het gebruik ervan zich nog in een proefperiode maar die wordt vanaf 1 juli omgezet in een officiële toelating. Toch wil of kan niet iedereen er al mee rijden.

Sinds de introductie van de schijfrem in het wegpeloton is er al heel wat te doen geweest omtrent de innovatieve manier van remmen. Het zou te gevaarlijk zijn wegens te scherp. Onder meer Fran Ventoso (Movistar, red) en Owan Doull (Team Sky) zouden flinke snijwonden hebben opgelopen als gevolg van het contact met schijfremmen. “De schijfremmen zijn intussen al aangepast en minder scherp geworden”, verduidelijkt Jean-Marc Vandenberghe, head mecanic van BMC. “Even werd geopperd dat er een beschermende kap over moest maar dan moet je mijns inziens ook een kap over het kamwiel plaatsen want ook dat is scherp.”

Bij BMC zijn ze klaar voor de schijfremmen. “Onze renners hebben ook thuis een fiets met schijfremmen om zo veel mogelijk te wennen. Toch gaan we het systeem in de Tour zelden of nooit gebruiken, ondanks de voordelen.”

Kopman wil niet, rest mag niet

En dat heeft één specifieke reden. “Richie Porte is onze kopman en Richie wil niet rijden met schijfremmen”, verklaart Vandenberghe. “Aangezien hij de kopman is, moet iedereen op elk moment zijn wiel kunnen afstaan aan Richie. Dus rijdt iedereen met het gewone remsysteem. In een vlakke etappe kunnen enkele renners het misschien wel eens proberen maar in de bergen zal het niet gebruikt worden. Ook voor de kasseien-etappe heb ik afgeraden om met schijfremmen te rijden aangezien de kans op een fiets- of wielwissel daar het grootst is.”

Niet alle teams beschikken trouwens over schijfremmen. LottoNL-Jumbo bijvoorbeeld rijdt met Bianchi-fietsen en die beschikken nog niet over een goedgekeurde disc brake, bij Trek daarentegen worden de renners verplicht om de schijfrem te gebruiken. Hoe meer ‘wielertoeristen’ de schijfrem zien, hoe meer ze zelf zin krijgen om zich het nieuwtje aan te schaffen. Ook bij Quick Step, met fietsen van Specialized, zal het merendeel van de renners het merendeel van de etappes met schijfremmen afwerken, bevestigt ploegleider Wilfried Peeters. Logisch, Specialized is altijd een trendsetter geweest bij de introductie van de schijfrem.

Bij Lotto-Soudal zijn ze er nog niet uit. “Adam Hansen heeft in de Giro met schijfremmen gereden en zoals het er nu naar uitziet, zullen ook Greipel en Sieberg er in de Tour mee rijden”, vertelt Steven Van Olmen, hoofdmecanicien bij het Belgische team. “Vroeg of laat zal iedereen ermee rijden. In Zwitserland, waar we vaak in de regen fietsten, zag je dat de renners met schijfremmen sneller stil stonden dan wie zonder schijfremmen onderweg was. De trend is niet af te stoppen.”

De renners die er wel mee rijden, zijn alvast overtuigd. “Het remt gewoon sneller”, verduidelijkt Jean-Marc Vandenberghe. “En omdat er niet langer op de velg wordt geremd, is de kans op materiaalpech beduidend kleiner. Nadelen? Na een bergetappe met een vijftal cols en dus heel wat remwerk in de afdalingen, beginnen die remmen serieus te piepen.”

Corrigeer


Het Nieuwsblad biedt meer dan 1.000 reeksen in 12 sporten aan. Zoek hierboven de uitslagen van uw favoriete club of surf naar onze uitslagenpagina.