Deze Amerikaanse producten worden plots duurder en de kans bestaat dat ook u daar slachtoffer van wordt

Deze Amerikaanse producten worden plots duurder en de kans bestaat dat ook u daar slachtoffer van wordt

Foto: REUTERS

Vanaf vandaag zijn hogere invoerrechten van kracht op een reeks Amerikaanse producten zoals jeans, bourbon en motorfietsen. Ze maken deel uit van het Europese antwoord op de Amerikaanse heffingen op staal en aluminium. De vraag die iedereen zich intussen stelt: zullen we die prijsverhoging ook voelen in onze portemonnee?

Op de lijst die de Europese Commissie al in mei heeft overhandigd aan de Wereldhandelsorganisatie (WTO), is te zien hoe op onder meer pindanoten, sinaasappelsap, rijst, granen, vruchtensap, jeansbroeken, motorfietsen, tabak en bourbon een tarief van 25 procent wordt toegepast. Die producten komen vanaf vrijdag dus een kwart duurder Europa binnen.

Maar dé vraag die iedereen zich intussen stelt: wie zal er opdraaien voor die extra kosten? Is het de consument? De verdeler? Of de producent? Volgens marketingexpert Gino Van Ossel komen daarbij verschillende mechanismen kijken. “Hoe competitiever de markt, hoe meer prijsconcurrentie er is en hoe minder de consument dat zal voelen”, klinkt het.

Deze Amerikaanse producten worden plots duurder en de kans bestaat dat ook u daar slachtoffer van wordt
Marketingexpert Gino Van Ossel. Foto: pol de wilde-corelio

Merktrouw

Dat heeft vooral betrekking op grondstoffen en onafgewerkte producten uit Amerika. “Stel dus dat een Europese producent gebruikmaakt van Amerikaanse grondstoffen, dan zal die sneller overschakelen naar een gelijksoortig en goedkoper alternatief dat elders uit de wereld komt. Zo blijft de prijs alsnog gelijk voor de consument.”

Wat dan met afgewerkte Amerikaanse producten, zoals de bourbon van Jack Daniels of een motorfiets van Harley Davidson? “Daar kan je je afvragen hoe groot de merktrouw is onder de klanten. Zijn mensen bereid om meer te betalen voor hun favoriete merk? Bij een grote investering als een Harley Davidson kan ik dat nog begrijpen. Maar in het geval van Jack Daniels is dat moeilijker in te schatten. Ofwel nemen zowel de invoerder als de verkoper een deel van de extra kost voor hun rekening, zodat de consument niets voelt. Ofwel zal de klant mogelijk meer moeten betalen, en testen verdelers en verkopers hoe groot de merktrouw op dat moment is.”

Toch moet iemand sowieso de rekening betalen, denkt Van Ossel. “En in de praktijk betekent dat meestal dat er een stuk marktaandeel verloren gaat voor een Amerikaans product.”

(lees verder onder de foto)

Deze Amerikaanse producten worden plots duurder en de kans bestaat dat ook u daar slachtoffer van wordt
Foto: REUTERS

Geen impact op korte termijn

Maar hoe zit het dan voor goedkopere producten, zoals rijst, granen of sinaasappelsap? Supermarkt Delhaize stelt zijn klanten op korte termijn alvast gerust. “De importheffingen hebben op korte termijn geen impact op de prijzen, aangezien Delhaize zijn prijs onderhandeld heeft met de leverancier”, zegt woordvoerder Roel Dekelver. “Op middellange en lange termijn zullen we proberen om de impact van die tariefverhogingen zo klein mogelijk te houden.”

Bij Colruyt klinkt het als volgt: “Wij vergelijken onze prijzen steeds met die van de concurrentie en proberen zo telkens de laagsteprijsgarantie te bieden aan onze klanten. Ook de komende maanden zal dat het geval blijven”, zegt persverantwoordelijke Silja De Cock.

Voor winkelketen Carrefour benadrukt woordvoerder Baptiste Van Outryve tot slot dat de prijzen in hun winkel alleszins niet verhoogd zijn “Integendeel, zelfs. Voor de rest zijn we natuurlijk afhankelijk van onze leveranciers. We zullen afwachten in welke hoedanigheid zij de prijsverhogingen voelen en die al dan niet zullen doorrekenen.”

(lees verder onder de foto)

Deze Amerikaanse producten worden plots duurder en de kans bestaat dat ook u daar slachtoffer van wordt
Foto: REUTERS

Minder bier naar Amerika?

Maar wat als Trump nu plots weerwraak wil nemen en zware heffingen zal invoeren op Europese voedingsproducten? “Ons bier, koekjes en chocolade doen het momenteel ontzettend goed in Amerika”, zegt Nicholas Courant van sectorfederatie Fevia. “Maar als die producten door Trump plots een pak duurder worden, dan zal dat een stevige impact hebben op onze verkoop in het buitenland.”

Reactie op Trump

De heffingen, die de unanieme steun van de lidstaten genieten, moeten de schade van de Amerikaanse invoerheffingen op Europese staal en aluminium in een eerste fase voor 2,8 miljard euro compenseren. De Commissie raamt de totale schade echter op 6,4 miljard euro en behoudt zich dus het recht voor om later nog meer producten te viseren.

De heffingen zijn een rechtstreekse reactie op de beslissing van president Donald Trump om invoerheffingen van respectievelijk 25 en 10 procent te heffen op Europees staal en aluminium. Trump roept nationale veiligheidsoverwegingen in, maar volgens de Europeanen gaat het om protectionisme. De Commissie diende ook al een klacht in bij de WTO.

De Amerikaanse president heeft vrijdag trouwens een vervolg gebreid aan de toenemende handelsspanningen. Via Twitter dreigt hij vrijdag met een importheffing van 20 procent op Europese wagens. “Omwille van de tarief- en handelsbarrières die al lang door de Europese Unie tegen de VS en zijn grootse bedrijven en werknemers geplaatst zijn: als die heffingen en barrières niet snel afgebroken en verwijderd worden, zullen we een tarief van 20 procent heffen op hun wagens die naar de VS komen. Bouw ze hier! “, klonk het via Trumps geliefde communicatiekanaal Twitter.

Op de beurs in Frankfurt daalden autobouwers als BMW, Daimler en Volkswagen tot 2 procent na de aankondiging.

Corrigeer

POPULAIRE VIDEO'S

Het beste van Enkel voor abonnees