Celebs

Kansspel­commissie bezorgd nu gokbedrijven ‘influencers’ inzetten op sociale media

Waarom Joke van de Velde u verleidt tot een gokje

Waarom Joke van de Velde u verleidt tot een gokje

Joke van de Velde toont zich van haar sportiefste kant om Ladbrokes aan te prijzen. Foto: rr

Nu het WK voetbal heel België bezighoudt, vinden gok­kantoren ook op sociale media hun weg. Neem nu ex-miss België Joke van de Velde, die als ‘ambassadrice’ van gokbedrijf Ladbrokes het gokken promoot op Instagram. Geen probleem, vindt ze. “Ik ga ook niet zeggen dat mensen nooit eens mogen snoepen.” Bedenkelijk, vindt dan weer de Kansspelcommissie, want sociale media zijn bij uitstek het terrein van minder­jarigen.

Joke van de Velde is niet de enige ambassadeur van Ladbrokes op de sociale media. “Hebt ge het gevoel dat het geluk aan uw kant staat?”, vroeg bijvoorbeeld Jan Van Eldere (26) voor de eerste WK-wedstrijd van de Rode Duivels, waarna ook hij verwees naar gokwebsite Ladbrokes. U kent zijn naam wellicht niet, maar hij telt evenveel volgers als Van de Velde: 50.000. Allebei zijn ze influencers die op so­ciale media het consumeer­gedrag van hun volgers be­invloeden.

Natuurlijk doen ze dat niet zomaar. Ladbrokes betaalt hen om een sportweddenschap te promoten bij hun volgers. “Je kan je afvragen of dat ethisch wel oké is”, zegt woordvoerder Marjolein De Paepe van de Kansspelcommissie. “Influencers richten zich op jonge mensen. Die zijn enorm vatbaar.”

Professor mediastudies Rozane De Cock (KU Leuven) geeft haar gelijk. “Mensen worden beïnvloed door de idolen naar wie ze opkijken.” Haar onderzoeksgroep wil sociale media en gokgedrag onderzoeken. “Het is een nieuw fenomeen.”

FC Losers

Minderjarigen mogen niet gokken, maar volgens het Vlaams expertisecentrum Alcohol en Drugs (VAD) gebeurt het geregeld. En zeker tijdens het WK komen jongeren meer dan anders in aanraking met vaak aanlokkelijke online sportweddenschappen. Precies daarom startte de Kansspelcommissie de campagne ‘FC Losers’ om jongeren te wijzen op het gevaar van online gokken. Dat een gok­bedrijf dan sociale media gebruikt om het wedden te promoten, wordt daar als wrang aangevoeld.

De commissie kan er alvast niets tegen beginnen. Lad­brokes mag influencers inzetten. Een nieuwe Kansspelwet van minister voor Justitie Koen Geens (CD&V) zou dit jaar nog wel de regels verstrengen. Marjolein De Paepe hoopt dat de wet een antwoord zal bieden op de toevloed aan gokreclame. “Want het loopt de spuigaten uit.” Directeur Marijs Geirnaert van het VAD is minder optimistisch. “We zijn zwaar vragende partij voor strengere regelgeving, maar de nieuwe wet lijkt zich vooral op klassieke media te richten.”

Ladbrokes zelf ziet geen graten in het gebruik van influencers. “Het is juist ethischer. Want specifieker dan bij klassieke media, kunnen we inspelen op een doelgroep”, zegt woordvoerder Matthias Brantegem.

Hij benadrukt dat influencers regels krijgen over wat wel en niet kan. Zo mogen geen promoberichten geplaatst worden kort voor en tijdens wedstrijden. Minder­jarigen behoren volgens Brantegem niet tot de doelgroep. ‘Ambassadrice’ Joke van de Velde benadrukt dat de meeste van haar volgers tussen de 25 en de 45 jaar zijn. “Volwassen genoeg om zelf beslissingen te nemen.”

Corrigeer

Het beste van Enkel voor abonnees