Vraag het aan de diëtist

Kan je gezond frituren? En hoe doe je dat?

Kan je gezond frituren? En hoe doe je dat?

Hoe frituur je gezond? De waarheid over gezonde voeding, in samenwerking met het Centrum voor Gezonde Voeding en Diëtiek UZ Gent.

Je frituurt het gezondst in vloeibaar vet of in plantaardige olie uit vruchten en zaden. Beide bevatten onverzadigde vetzuren die cholesterolverlagend werken en er zitten ook minder transvetzuren in dan in harde frituurvetten. Die laatste vetten blijven ook bij kamertemperatuur hard en bevatten enkel verzadigd – cholesterolverhogend – vet. Op de totale vet- en caloriehoeveelheid van gefrituurde producten heeft het soort frituurvet echter geen invloed: frieten gebakken in vloeibaar vet of olie zijn even vet en calorierijk als die gebakken in vast vet. Ter vergelijking: een portie gekookte aardappelen van 200 g is goed voor zo’n 150 kcal, eenzelfde portie frieten (zonder mayonaise) voor circa 500 kcal!

Het is dan ook best om frituurbereidingen te beperken tot maximaal één keer per week. Ook belangrijk om gezond te frituren: om de zes à acht bakbeurten vet of olie vernieuwen. Het telkens opnieuw opwarmen en afkoelen, zorgt voor afbraakproducten in het frituurvet waarvan onderzoek duidelijk aantoonde dat die slecht zijn voor de gezondheid.

Corrigeer