Op 1 juli gaat tunnel voor het eerst een volledige zomervakantie dicht

Nachtwerk in laatste rechte lijn naar langdurige sluiting van Leopold II-tunnel

’s Nachts worden de laatste voorbereidingen getroffen. Straks is de tunnel dag en nacht dicht. Foto: Olivier Matthys

Brussel / Koekelberg -

Op zondag 1 juli sluit de Leopold II-tunnel gedurende twee maanden volledig. In totaal zal de renovatie 39 maanden duren. “Dit kon niet meer uitgesteld worden.” Lange files gaven donderdagochtend al een voorsmaakje van wat de toekomst kan brengen.

In de Leopold II-tunnel wordt elke nacht gewerkt, ter voorbereiding van de zomersluiting. De tunnel zal in totaal drie zomers volledig sluiten. Daartussen zullen de werkzaamheden enkel 's nachts tussen 22 en 6 uur plaatsvinden.

“Sommigen wilden de renovatie van de Leopold II-tunnel nog uitstellen, maar dat was absoluut geen optie. Voor de veiligheid van de pendelaars moest de renovatie zo snel mogelijk gebeuren”, vertelt minister van Mobiliteit en Openbare Werken”, Pascal Smet (SP.A). “De maatregelen die we konden nemen voor de Brusselaar én de pendelaar hebben we genomen. We hebben die maatregelen ook uitgebreid aangekondigd en hopen zo de wachttijden voor pendelaars te kunnen terugdringen.”

Gebruiksklaar

Nog tot en met zaterdag is de tunnel overdag toegankelijk, daarna gaan de poorten twee maanden lang onherroepelijk dicht. De komende nachten tussen 22 uur en 6 uur wordt de tunnel gebruiksklaar gemaakt voor de eerste van drie zomerwerken. Er wordt nieuwe tijdelijke verlichting aangebracht en ook de elektriciteitskabel worden volledig verlegd op rasters tegen de muur, zodat deze de werkzaamheden aan het plafond en het wegdek niet kunnen verhinderen.

“Deze zomer wordt de laag verf tegen de muur, die op sommige plaatsen asbest bevat, verwijderd. Daarvoor wordt een speciaal ontworpen machine met afzuigkap gebruikt die geen stof creëert bij het afschuren van de verf. Het asbest zit namelijk in die stofdeeltjes”, vertelt Vincent Thibert, projectchef van de Leopold II-tunnel voor Brussel Mobiliteit.

Waterdichtheid

“De twee laatste zomers wordt de rijweg heraangelegd. De tunnel is 2,6 kilometer lang en de rijweg moet in beide richtingen aangepakt worden. In totaal gaat het dan over zo'n 50.000 vierkante meter. Gedurende het jaar wordt het plafond aangepakt. Dat gaat om betonherstellingen zoals waterdichtheid of effectieve herstellingen aan de wapening die blootligt. Tijdens de nachtwerkzaamheden zullen er een zeventigtal arbeiders bezig zijn. In de zomer wordt dat aantal opgeschroefd naar 200.”

Het consortium Circul 2020 (Jan de Nul, Besix, EngieFabricom) staat in voor de werkzaamheden. Wanneer er enkel tijdens de nacht wordt gewerkt moet een lange colonne van voertuigen iedere keer in en uit te tunnel geraken.

Zes werkuren

“Daarmee verliezen we telkens een klein uur bij het binnengaan én bij het buitengaan van de tunnel. Zo hebben we elke nacht maar zes effectieve werkuren. Daarom is beslist al om 22 uur 's avonds te starten”, vertelt Maarten Heirbrant, een van de hoofdwerf-leiders.

“De Leopold II-tunnel is een constructie van de vorige eeuw die niet meer voldeed aan de vereisten. Er was dus geen twijfel mogelijk dat deze werkzaamheden moesten plaatsvinden. Zo heeft de tunnel momenteel niet genoeg trappenhuizen voor evacuatie, dus gaan we er zeventien nieuwe creëren. De ventilatie en de verlichting worden ook volledig vernieuwd.”

Corrigeer

IN HET NIEUWS

POPULAIRE VIDEO'S

Het beste van Enkel voor abonnees