Stad neemt drastische maatregelen nadat fietser overleden is na val aan verkeersdrempel

Stad neemt drastische maatregelen nadat fietser overleden is na val aan verkeersdrempel

Volgens Armand Matthijs is deze drempel een gevaar voor fietsers: “Je kan hem enkel vermijden door over het naastgelegen trottoir te rijden.” Foto: gjg

Geraardsbergen / Goeferdinge -

Een ongeval waarbij vrijdag een fietser een dodelijke val maakte aan een verkeersremmer, blijft niet zonder gevolgen. De stad Geraardsbergen laat de remmer wegnemen en zoekt veiligere alternatieven.

Vrijdag kwam fietser Clery D. (65) vlak bij zijn huis in Goeferdinge zwaar ten val nadat hij in buurt van het kruispunt Duitsenbroekstraat en Solleveld over een verkeersremmer reed. De man overleefde het niet. Een buurvrouw was getuige van het ongeval. “Ik stond net buiten toen Clery passeerde. Hij reed over de verkeersremmer en toen sloeg plots zijn stuur weg, even verderop belandde hij met zijn fiets tegen de grond. Ik ging er meteen naar toe en stelde vast dat Clery hevig bloedde aan het hoofd.”

Voor de fietser kon geen hulp meer baten. Hij laat een vrouw en drie dochters achter. De man was nog maar enkele jaren met pensioen en had daarvoor een accountancykantoor in Geraardsbergen. Hij was één van de bezielers van de tafeltennisclub van Schendelbeke.

Kwalijke reputatie

Het ongeval roept vragen op bij buurtbewoner Armand Matthijs, voorzitter van REBUS, de recreatieve buitensportbeweging die pleit voor veilig fietsen en stappen. “Deze verkeersremmer heeft een kwalijke reputatie. Deze hindernis nemen veronderstelt heel wat stuurmanskunst van fietsers.”

De verkeersremmer neemt de volledige wegbreedte in, er is enkel een nauwe doorgang via de goot en die is afgeboord met een verkeerspaaltje. “De remmer proberen te vermijden langs de greppel verhoogt de kans op een valpartij. Fietsers kunnen dit obstakel enkel vermijden als ze over het naastliggende trottoir rijden, niet echt een alternatief. Deze verkeersremmer, allicht bedoeld om snel autoverkeer af te remmen, is een van de vele hindernissen voor wie zich fietsend moet of wil verplaatsen”, meent Matthijs. Hij vraagt het stadsbestuur om maatregelen.

Gerechtelijk onderzoek

“De omstandigheden van dit treurig voorval maken momenteel het voorwerp uit van een gerechtelijk onderzoek”, laat schepen van Mobiliteit Rurik Van Landuyt (Open VLD) weten. “De snelheidsremmer werd er meer dan tien jaar geleden geplaatst om de verkeersveiligheid te verhogen en het verkeer in de woonwijk af te remmen. Er deden zich in deze periode geen noemenswaardige incidenten voor.”

Toch beslist Van Landuyt om de snelheidsremmer te verwijderen. “En er komt zo snel mogelijk een alternatief om de verkeersveiligheid te waarborgen.” Nu is er al een zone 30 in de wijk.

Corrigeer

IN HET NIEUWS

.

POPULAIRE VIDEO'S

Het beste van Enkel voor abonnees