Paolo Conte (81) doet volgelopen tent Gent Jazz verscheidene keren rechtveren, Isolde bouwt een feestje

RECENSIE. Italiaanse perfectie op een Gents podium

Wat een avond! Wat een nacht! Eerst de Rode Duivels die de schijnbaar onoverwinnelijke Brazilianen naar huis sturen, en daarna de grootste levende Italiaanse songwriter Paolo Conte (81) die de volgelopen tent van Gent Jazz verscheidene keren doet rechtveren. De Gentse Isolde Lasoen bouwde vanaf middernacht in de Garden Stage nog een feestje en deed dat met het plezier alsof ze van Sinterklaas vijf nieuwe drumstellen cadeau gekregen had. Al was het gewoon haar gitarist Ben die jarig was. En de Rode Duivels waren nooit echt ver weg.

Waarom kiezen als je alles kunt hebben? Eerst in jazzcafé Damberd op de Korenmarkt naar Brazilië-België gaan kijken en meteen daarna de tram op, richting Bijloke waar om 22u30 de ondertussen 81-jarige Italiaan Paolo Conte op Gent Jazz concerteerde.

Wat is dat toch met de oude muzikale knarren, dat ze hier in één week tijd allemaal willen passeren: eerder deze week Welschman Tom Jones (78) die op Gent Jazz kwam bewijzen dat hij het nog kan, en een paar dagen later Paul Simon, de ene helft van Simon en Garfunkel, die in Antwerpen halt houdt met zijn Farewell Tour. Simon heeft 76 jaar op de teller staan.

Maar Paolo Conte dus nog 5 meer. De Italiaan moet al een paar dagen van huis weg zijn en had blijkbaar zijn scheermesjes niet mee op de tourbus. Maar dat ietwat ruwe uiterlijk paste eigenlijk wel bij zijn stem. Lazen we in bepaalde recensies over Paul Simon dat het hem niet meer lukte om de hoogste tonen te halen, dan had Conte daar geen probleem mee. Doodgewoon omdat hij met zijn korrelige stem niet de moeite doet om een breed zangbereik te halen. Het zou overdreven zijn om te poneren dat hij zijn teksten mompelt, maar zijn manier van zingen benadert bijna het vertellen. Conte slaat er met de regelmaat van een klok ook een doo doo da da, tzie boem tussen, en niemand die hem dat om een of andere reden ook maar kwalijk neemt. Dat zoiets niet saai en eentonig wordt heeft te maken met de muzikale omkadering: we stonden te ver aan de zijkant om ze te kunnen tellen, maar Paolo Conte werd geruggesteund door een half symfonisch orkest, waarvan hij diverse muzikanten de kans gaf om vooraan op het podium te soleren.

Pretoogjes

Zelf zat Conté dan op zijn pianostoeltje, gewoon te kijken naar de saxofonist of violist, gaf met zijn armen en zijn oude door het vele pianospelen blijkbaar bijna misvormde handen een paar eenvoudige dirigeerinstructies en keek hij het publiek aan als wilde hij zeggen: kijk eens hoe goed die man is! Om daarna de naam van de solerende muzikant mee te geven. Dat waren dan ook de enige bindteksten.

Verder gebruikte Paolo Conte elke minuut van het anderhalf durende concert om een overzicht van zijn repertoire te brengen. In vele gevallen herkende het publiek de nummers van bij de eerste toetsaanslagen en steeg er vanuit de zaal al een applaus op. Applaus dat na afloop van zowat elk nummer alsmaar luider klonk en vergezeld werd van bravogeroep. Nummers als Gli Impermeabile, Wonderful, Max werden meteen herkend en op luid applaus onthaald.

Conte, die toch al lang te maken heeft met dat soort toestanden, kreeg er toch nog pretoogjes van, van dat succes. Het is hem gegund, er zijn er die op veel jongere leeftijd al ergens in een hotellobby achter de piano zitten, terwijl hij hier een volle tent tot drie keer toe doet rechtveren. Het verdient respect. En dat kreeg hij.

"Mocht u nog geen titel hebben, dan heb ik er een voor u klaar", zo zei een mooie jongedame op blote voeten, die met haar geliefde tijdens het concert niet enkel genoot van de muziek, maar ook van een fles rode wijn: "Italiaanse perfectie op een Gents podium." Schrijf dat maar op. Niet verder zoeken."

Isolde XL

De XL achter de naam van Isolde Lasoen slaat niet op haar kledingmaat, maar op haar  band. De drumster van Daan begon al jaren geleden met een eigen band, Isolde et les Bens, genoemd naar de voornamen van haar muzikanten. Aanvankelijk bracht ze daarmee vooral covers en een beetje eigen werk, maar ondertussen heeft Isolde met Cartes Postales een volwaardige plaat met eigen werk, en daarvoor haalde ze ook een blazerstrio in huis. Vandaar de XL dus.

Isolde speelde zowat alles van haar plaat, maar zette de set in met Beat Girl, een instrumentaal nummer dat componist John Barry schreef voor de gelijknamige film uit 1960. Een binnenkomer van jewelste: 'Ideaal om mijn stem op te warmen" grapte Isolde "en ik ben nu al buiten adem en ik moet nog beginnen zingen". Maar dat was dus geveinsde zelfonderschatting want het speelplezier spatte van Lasoen en haar zes muzikanten. Eerder op de avond speelden ze al op een festival in Vorselaar, en dat het de verjaardag van gitarist Ben Brunin was, zal ook wel meegespeeld hebben. 

Halfweg de set leidde Isolde Lasoen ook Samba Des Diables in, een gelegenheidsnummer dat ze gemaakt had toen de Rode Duivels naar Brazilië gingen: "Het nummer is nog altijd relevant", gaf Lasoen, die voor deze reeks concerten niet achteraan, maar met haar drumstel helemaal centraal vooraan op het podium zit, nog mee. Na Samba Des Diables volgde nog het aanstekelijke Aluminium Folie uit haar eerdere EP, waarna ze doorging met de rest van Cartes Postales. Isolde speelde ook een spelletje met het publiek: blijkt dat haar nummer Provocateur gebruikt is in de realityreeks Temptation Island: "De ene helft van de zaal zingt Provocateur, de andere helft Temptation" aldus Isolde. "Ik weet het is wat onnozel, maar we hebben het eerder al twee keer gedaan en het werkte wel. We doen het nu nog een keer, en ik beloof, het is de laatste keer."

Na het laatste nummer was de sluitingstijd (01 uur) van Gent Jazz al even voorbij, maar Isolde vond dat ze het publiek toch nog één toegift mocht gunnen. Graag later nog eens op het podium, want een concert van Isolde XL geeft een mens evenveel frisse energie als een fruitige smoothie.

Gent Jazz duurt nog tot en met morgen, met onder meer The Roots en Selah Sue. Volledige programmatie op de site van het evenement.

 

 

 

Corrigeer

Vastgoed

Auto's in de kijker

Jobs in de regio