Niet alleen mobiele data, maar ook sms-gebruik door het dak tijdens matchen Rode Duivels

Niet alleen mobiele data, maar ook sms-gebruik door het dak tijdens matchen Rode Duivels

Foto: Geert Van de Velde

De zonnige zomerdagen, elke week een heleboel festivals én de grote schermen waarop de knalprestaties te zien zijn van de Rode Duivels. Het brengt allemaal een heleboel volk op de been en Telenet zag dan de voorbije weken dan ook zijn mobiel dataverkeer exploderen. “We zien bovendien ook een comeback van het bellen en sms’en”, zegt woordvoerder Isabelle Geeraerts.

Vooral het mobiele dataverbruik barstte letterlijk uit zijn voegen: tijdens Werchter Boutique is het verviervoudigd en tijdens Graspop verdrievoudigd ten opzichte van vorig jaar. Bij Rock Werchter, de echte barometer van de sector, zag Telenet afgelopen weekend zelfs nog een sprong van 100% in het dataverbruik.

(lees verder onder de afbeelding)

Niet alleen mobiele data, maar ook sms-gebruik door het dak tijdens matchen Rode Duivels
Foto: Telenet

“Overigens wordt deze stijging beïnvloed door het parcours dat de Rode Duivels afleggen op het WK. Op Graspop verdubbelde het dataverbruik kortstondig tijdens de match België-Tunesië. Ook de explosie in het verbruik op Werchter Boutique – het eerste WK weekend - kan waarschijnlijk deels verklaard worden door de voetbalkoorts. En ook de wedstrijd van de Duivels tegen Brazilië vorige vrijdag op de wei van Rock Werchter gaf een piek. Het effect bleef daar weliswaar eerder beperkt omdat er op de wei verschillende reuzenschermen geplaatst werden. Dat heeft ertoe geleid dat minder mensen de wedstrijd zelf streamden”, zegt Geeraerts.

Opmerkelijk: we sms’en terug

Een verrassender feit: de sms, die in 2017 leek weg te deemsteren en grotendeels het onderspit moest delven tegen instant messaging-apps als WhatsApp en Facebook Messenger, lijkt opnieuw in de gunst te vallen van de festivalgangers. “Het aantal sms’en dat tijdens Werchter Boutique en Graspop verstuurd werd, is op een jaar tijd maar liefst verdubbeld en met twintig procent gestegen tijdens Rock Werchter. Ook het aantal belminuten verdubbelde op Graspop en Rock Werchter ten opzichte van vorig jaar, en verviervoudigde zelfs bijna tijdens Werchter Boutique”, zegt Geeraerts. Een opmerkelijke groei, al kunnen ze daarvoor bij Telenet maar moeilijk een verklaring vinden. “Misschien ook een effect van het WK?”

Niet alleen mobiele data, maar ook sms-gebruik door het dak tijdens matchen Rode Duivels
Foto: Telenet
Corrigeer

IN HET NIEUWS

Verkiezingen in jouw gemeente:

POPULAIRE VIDEO'S

Het beste van Enkel voor abonnees