Buschauffeurs leggen het werk neer na zoveelste geval van agressie

Chauffeurs De Lijn voeren actie: “Wij zijn mensen, geen boksballen”

De chauffeur willen zich niet langer boksbal voelen van sommige reizigers. Foto: mgb

Belsele / Sint-Niklaas -

Een zeventigtal chauffeurs van De Lijn voerde maandagvoormiddag actie tegen agressief gedrag van reizigers. Aanleiding was het ontslag van een collega die vorige week op de vuist ging met een reiziger.

Chauffeurs die uitgescholden, bespuwd of fysiek bedreigd worden, zijn geen uitzondering meer. Het aantal meldingen van verbale en fysieke agressie van reizigers tegenover chauffeurs piekt in het Waasland en de Denderstreek. Dat werd pijnlijk duidelijk toen een uur voor de geplande staking nog een chauffeur bespuwd werd aan het station van Sint-Niklaas. Het zorgde ervoor dat enkele chauffeurs al vroeger naar de stelplaats reden om er actie te voeren tegen agressief gedrag van reizigers. Concreet vragen ze een betere begeleiding na dergelijke incidenten en meer sancties voor reizigers die zich niet gedragen.

Ontslagen

De aanleiding voor de actie was het ontslag van een collega die vorige week slaags raakte met een agressieve reiziger. “De betrokken chauffeur is in 2012 bewusteloos geslagen door een groepje reizigers. Hij werd daarna begeleid, maar sindsdien opnieuw geregeld geconfronteerd met agressief gedrag. Vorige week is het tot een handgemeen gekomen, waarvoor hij volgens ons veel te hard berecht is”, zegt Sylvia Van Goethem, secretaris van liberale vakbond ACLVB. “We vragen dat De Lijn niet enkel rekening houdt met haar imago, maar daadwerkelijk reizigers sanctioneert. En aan de reizigers vragen we om respect te tonen. Chauffeurs zijn ook gewoon mensen die na hun dienst gerust naar huis willen.”

Begrip

De Lijn-woordvoerster Marianne Thysebaert motiveert de beslissing om de chauffeur te ontslaan. “We hebben begrip voor de situatie van de chauffeur, zeker met zijn voorgeschiedenis. Na dat voorval hebben we de chauffeur begeleid, maar het blijft voor hem moeilijk om met agressief gedrag om te gaan. We zagen te weinig vooruitgang, waardoor we twijfelen of dit nog wel de geschikte job voor hem is. De beslissing om de man te ontslaan is genomen met de reiziger in het achterhoofd, maar ook voor de reputatie van onze chauffeurs. De man kan wel nog beroep aantekenen tegen de beslissing.”

Grote collegialiteit

De collegialiteit was groot tijdens de twee uur durende staking maandagmiddag. Nagenoeg elke chauffeur kwam al in aanraking met agressie. Zo ook Debbie Verbinnen en Patrick Piessens, die momenteel allebei naar een psycholoog gaan na incidenten met reizigers. Voor Debbie was het gisteren de eerste werkdag nadat ze drie weken had thuisgezeten nadat ze bedreigd en bespuwd was. “Je bent heel achterdochtig na zo'n voorval. Soms worden er dingen afgebroken op de bus. Als je wilt ingrijpen, breng je jezelf in gevaar. En reizigers die agressievelingen aanspreken, worden ook uitgemaakt of bespuwd. Er zouden meer controles moeten zijn en hardere sancties, want die relschoppers voelen zich nu vogelvrij.”

Naar aanleiding van de recente gebeurtenissen gaat De Lijn meer controleurs in het Waasland inzetten. “We merken een piek in het aantal meldingen in deze regio”, weet Thysebaert. “We gaan daarom dit jaar ook geen controleurs overplaatsen van het Waasland naar Gent tijdens de Gentse Feesten. In september volgt een nieuwe campagne die hamert op wederzijds respect.”

De actie duurde tot één uur gistermiddag. Daardoor was er tijdelijke wat hinder op een aantal buslijnen in de regio.

Corrigeer

Vastgoed

Auto's in de kijker

Jobs in de regio