Dit verandert er allemaal in omgeving van nieuwe wijk Nederhem

Dit verandert er allemaal in omgeving van nieuwe wijk Nederhem

De Jean Laroystraat is sinds gisteren afgesloten voor het autoverkeer. Wie richting Buizingen moet, moet via de nieuwe Spoorwegstraat. Foto: idh

Buizingen / Halle -

De nieuwe Nederhemparking en de Spoorwegstraat werden officieel geopend. De verkeerssituatie rond het sas is aangepast en er rijdt voortaan een pendelbus tussen het Nederhem en het stadscentrum.

De opening van de nieuwe Nederhemparking, met plaats voor 270 wagens, is een mijlpaal in de ontsluiting van de nieuwe stadswijk Nederhem.

“De parking is opgedeeld in twee zones: een zone waar je vijf uur mag parkeren met schijf, bedoeld voor wie de stad of het zwembad bezoekt, en een zone waar de parkeertijd onbeperkt is, vooral bedoeld voor pendelaars”, zegt schepen van Openbare Werken Johan Servé (SP.A). “Onbeperkt parkeren kan ook langs de nieuwe Spoorwegstraat.”

“We beschouwen de parking Nederhem als een voorstadsparking. Er rijden gratis pendelbussen tussen de nieuwe parking en het stadscentrum elke donderdagochtend, vrijdagnamiddag en zaterdag de hele dag. Er zijn stopplaatsen aan de bibliotheek en aan de Slingerweg”, aldus burgemeester Dirk Pieters (CD&V). “Er wordt nog nagegaan of we de halte aan het Nederhem kunnen aanpassen, omdat ze nu wat ongelukkig ligt aan het fietspad. Halle heeft in dit stadsvernieuwingsproject 11 miljoen euro geïnvesteerd”, zegt Servé.

Tegelijk met de opening van de parking werd heel de verkeerssituatie aangepast aan de sasbrug en het zwembad. De Jean Laroystraat naast het kanaal is vanaf nu een verkeersluwe zone, waar enkel nog voetgangers, fietsers en lichte bromfietsen welkom zijn. Het doorgaand verkeer tussen Halle en Buizingen langs het kanaal wordt ter hoogte van de Porseleinstraat aan de Audi-garage afgeleid via de nieuwe Spoorwegstraat langs de spoorweg. De Spoorwegstraat sluit ter hoogte van de Nederhemparking aan op Nederhembrug. Hier wordt het verkeer geregeld met verkeerslichten. “Het is misschien raar dat er op amper honderd meter van elkaar verkeerslichten en een rotonde zijn, maar de rotonde zal verdwijnen wanneer de nieuwe sasbrug wordt gebouwd”, zegt Servé.

Parkeergebouw

“Om te vermijden dat de rotonde te vol geraakt, hebben we ook het verkeer op de Graankaai aangepast. Het verkeer wordt verplicht rondgeleid langs de Nederhemweg en de nieuwe Spoorwegstraat om zo op de Nederhembrug aan te takken. In de woonstraten van de nieuwe Nederhemwijk geldt een zone 30.”

“De komende jaren zal er nog een en ander veranderen rond het Nederhem”, zegt burgemeester Pieters. “In het najaar worden de vergunningen geleverd voor de bouw van een parkeergebouw van de NMBS achter de Molens Dedobbeleer. Hier zal plaats zijn voor 300 wagens. In 2019 starten ook de werken om langs het kanaal een fietssnelweg aan te leggen tussen Halle en Buizingen.”

Corrigeer

Doe de stemcheck van Het Nieuwsblad en ontdek met welke partij jij het best overeenkomt.

Auto's in de kijker

Vastgoed

Jobs in de regio