Dumoulin blijft achter met “klotegevoel” na aanrijding en extra straf, concurrent wordt niet bestraft door jury

Dumoulin blijft achter met “klotegevoel” na aanrijding en extra straf, concurrent wordt niet bestraft door jury

Foto: rr

Met de eerste Tourweek in de Vendée en Bretagne dacht de Tourorganisatie vuurwerk vanaf het begin te garanderen. De waaiers blijven voorlopig uit, het zijn de valpartijen en de pech die het verschil maken. Na Froome, Porte, Yates en Quintana in de Vendée, was het gisteren de beurt aan Dumoulin en Bardet. De Nederlander reed het achterwiel van Bardet aan, waardoor ze beiden tijd verloren. De Nederlander was voorlopig op zegekoers, maar kreeg na het tijdverlies bergop ook nog een tijdstraf aangesmeerd.

“Klote. Eerst hoorde ik ­Romain iets onverstaanbaars roepen. Twee seconden later de ploegleiding: Roue arrière pour Romain.” Tien seconden eerder had Tom Dumoulin onopzettelijk het achterwiel van Romain Bardet aangereden. “Er was een beweging in het peloton en ik kon Romain niet meer ontwijken”, legt de Nederlander het accident uit. De schade was in fietstermen aanzienlijk: Een gebroken achterwiel voor Bardet. Een spaakbreuk en dus kapot voorwiel voor Dumoulin. En dat op zes kilometer van de streep, net voor de voet van de tweede beklimming van de Mûr-de- Bretagne.

“Ik riep dan: Mathias rijdt naast mij. We wisselen snel”, gaat Naesen voort. Bij materiaalpech voor Romain Bardet is het bij AG2R de afspraak dat de Zwitser Mathias Frank – wegens quasi dezelfde fiets­positie – zijn fiets afstaat aan de kopman. “Mathias en ik reden achteraan in de groep. Toen we twee seconden later stopten bij Bardet, had die in al de hectiek al de fiets van Tony Gallopin genomen. Tony en Mathias stonden dus stil, dus was het plots aan mij om ­Romain terug te brengen”, vervolgt Naesen.

Terwijl onze landgenoot als een bezetene zijn kopman ­piloteerde, laste ook Dumoulin een pitstop in. Geschke gaf zijn voorwiel af en de Nederlander probeerde de schade te beperken. “Een shit-moment. Ook die wissel had beter gekund. Ik wist dan al dat het mij niet meer zou lukken om er weer bij te komen.”

Bij Bardet lukte dat wel, zij het voor eventjes. Naesen had in deze rit de taak om bij nood brandjes te blussen, maar deed dat misschien net te enthousiast. “Die Mûr-de-Bretagne is iets te steil voor mij. Ik moest dus zelf over mijn toeren gaan en kon Romain niet in een rustig tempo terugbrengen. Ik sprintte en gaf alles wat ik in mij had, maar het nadeel was dat ook Romain moest sprinten. Ik bracht hem nog net terug voor het steilste stuk, maar toen begonnen ze in de groep der favorieten ook te versnellen. Tja, zelfs een klasbak als Romain kan dan niet meteen reageren. Een slechtere timing kon echt niet”, zegt Naesen.

Bardet verloor uiteindelijk 28 seconden op de groep der favorieten. Dat hadden er misschien minder kunnen zijn indien zowel Pierre Latour (2de) en Alexis Vuillermoz (28ste) zich hadden laten uitzakken. Ploegleider Julien Jurdie vertelde na de rit dat hij dat ook aan Vuillermoz had gevraagd, maar de chaos had dat allicht overstemd.

Dumoulin blijft achter met “klotegevoel” na aanrijding en extra straf, concurrent wordt niet bestraft door jury
Foto: Photo News

De frustratie zat hoog bij AG2R-La Mondiale. Na het ontwijken van de valpartijen in de eerste rit was Bardet nog op schema voor de Tourzege. Na de door blessures van ­Dillier en Gallopin matige ploegentijdrit en de pech van gisteren, is die bonus nu weg. De Franse Tourhoop volgt nu al op 43 seconden van Froome. Van de grote favorieten doet enkel Quintana nog slechter. “Ach. Dit hoort bij de gevaren van de Tour. Vandaag stond het geluk niet aan onze kant”, besloot Bardet.

Dumoulin extra bestraft, Fuglsang niet

Bij Dumoulin was de schade nog groter. Hij verloor na de fietswissel vijftig seconden op de groep der favorieten en kreeg ook nog - terecht - een tijdstraf van twintig seconden na tijdens de inhaalrace te hebben gestayerd achter zijn volgwagen. Omdat het stayeren zo ruim in beeld kwam, moest de wedstrijdjury wel ingrijpen. Vreemd is wel dat Fuglsang geen tijdstraf kreeg voor dezelfde overtreding. De Deense klassementsrijder van Astana was vlak voor de eerste passage van de Mûr-de-Bretagne – 19,5 km van de streep – lek gereden en werd naast vijf ploegmaats ook door zijn volgwagen teruggebracht. Twee maten en gewichten bij de ­jury?

Dumoulin dus met “een ­klotegevoel” de ploegbus in. Na eergisteren ook al helper ­Michael Matthews te hebben verloren door buikgriep, verliest hij op één dag meer dan een minuut op de andere favorieten. Na de ploegentijdrit was hij nog de grote winnaar. Nu moet hij tijd goedmaken op de rest. “We wisten dat de eerste vijf dagen gelukkig waren verlopen voor ons, maar wisten dat de pech ons ook kon raken. Ik sta er nog niet zo slecht voor, maar ja, dat voordeel van de eerste dagen is weg.”

Dumoulin blijft achter met “klotegevoel” na aanrijding en extra straf, concurrent wordt niet bestraft door jury
Foto: Photo News

Na Froome, Porte, Yates en Quintana op dag één, en ­Dumoulin en Bardet op dag zes, is Vincenzo Nibali nog de enige topfavoriet die voorlopig bespaard blijft van pech.

Corrigeer