Suzanne Vega: verstilde pracht in de Opera

Suzanne Vega: verstilde pracht in de Opera

Foto: DVH

Gent -

De Gentse Feesten brengen geen grote internationale namen, hoor je wel eens. Wel, dit was er een van formaat: Suzanne Vega, gisteravond in de opera.

De New Yorkse grande dame van het singer-songwritersgild is geen naam die je meteen associeert met een alternatief festival als Boomtown op de Kouter. Maar haar programmeren in de pluchen intimiteit van de opera was een schot in de roos. Veel koppels van veertig en vijftig in het publiek en ook de eerste avondjurken van de Feesten. De zaal zat vol tot op het kiekenskot.

“Ik zal eerst de oude songs spelen waarvoor jullie hebben betaald, daarna kunnen jullie relaxen”, zei ze waarna ze een prachtig gezongen Small Blue Thing aanhief.

Anekdotes

Vega introduceerde iedere song met leerrijke weetjes waar de fans van smulden. Over Gypsy, de allereerste song die ze schreef over een zomer­romance als meisje van 18 met een Engelse jongen: “I gave the song to him as a gift. He gave me … his bandana.”

Haar eerste wereldtournee, eind jaren tachtig, bracht haar in Dublin, waar ze kennismaakte met ene Bono. Hij vroeg haar uit. “I said no.”

Hits

Left of Center, Marlene on the Wall (met een iconische hoge hoed als die van Marlene Dietrich op het hoofd), I Never Wear White, In Liverpool … alles klonk nog even weemoedig en catchy als toen en de verhalende liedjes kregen extra body door spaarzame spacy effecten van haar Ierse gitarist. De allergrootste hits hield ze voor het eind: Tom’s ­Diner en Luka, die song over een mishandeld kind die ons allemaal zal overleven.

Adamo staat vrijdag in de opera. Hij weet hoe hoog de lat ligt.

Corrigeer

Auto's in de kijker

Vastgoed

Jobs in de regio