Vakantie

Hotelketen beboet voor manipuleren van recensies

Hotelketen beboet voor manipuleren van recensies

Foto: Ian Dagnall

Meriton, een van de grootste Australische hotelketens, heeft een boete van twee miljoen euro aan zijn been omdat het recensies op Tripadvisor manipuleerde.

Een rechter oordeelde dat de hotelketen het Australisch consumentenrecht meermaals overtreden heeft en legt Meriton een boete op van drie miljoen Australische dollar, bijna twee miljoen euro. Het was onderzoek van ABC News in 2015 dat de bal aan het rollen bracht en nadien werd opgepikt door de Australian Competition and Consumer Commission (ACCC).

Wanneer het hotelpersoneel vermoedens had dat gasten een negatieve recensie zouden kunnen posten, brachten ze een wijziging aan in het e-mailadres van de gasten voor ze het doorgaven aan Tripadvisor, dat daarna contact opnam met de hotelgasten om ze uit te nodigen tot het schrijven van een recensie.

Dat hoeft kwaaie gasten natuurlijk niet tegen te houden alsnog een recensie te schrijven. In het geval dat het hotel toch een lage score kreeg op Tripadvisor, werden de gasten vaak met kortingen aangemaand om die alsnog op te krikken.

‘Deze praktijken van Meriton hebben het aantal negatieve recensies van hun hotels die werden gepost op Tripadvisor sterk verlaagd’, oordeelde een rechter. ‘Deze manipulatie had tot gevolg dat mogelijke klanten werden misleid, terwijl zij recht hebben op het volledige beeld alvorens een beslissing te moeten maken.’

De volgende drie jaar wordt Meriton er ook van weerhouden om te prutsen met het e-mailadres van hun gasten. Het personeel van de hotelketen moet tot slot ook een opleidingsprogramma volgen over het Australische consumentenrecht.

Corrigeer

Het beste van Enkel voor abonnees