Andere bazen, andere wetten: WhatsApp voert verandering door die het nooit wilde

Andere bazen, andere wetten: WhatsApp voert verandering door die het nooit wilde

Foto: AFP

De oprichters van de berichtendienst WhatsApp zijn altijd tegen reclame geweest, maar nu het bedrijf in handen is gekomen van Facebook verandert die strategie. Vanaf volgend jaar worden advertenties wel mogelijk, zij het enkel in de “WhatsApp Status”, waar foto’s en filmpjes kunnen worden gedeeld die na 24 uur automatisch verdwijnen. De private chats blijven reclamevrij.

De “Status”-dienst wordt wereldwijd door naar schatting 450 miljoen mensen gebruikt. Reclame-inkomsten moeten helpen om Whatsapp uit de rode cijfers te halen.

Tegelijk gaat WhatsApp ook samenwerking toelaten met grote ondernemingen. Zij zouden via de chat met al hun klanten kunnen communiceren. De eerste bedrijven die van de dienst “WhatsApp Business API” gebruik zouden maken, zijn luchtvaartmaatschappijen KLM en Singapore Airlines, het reisportaal Booking.com en de taxidienst Uber. Voor onlinehandelaars bijvoorbeeld zou de dienst toelaten om over de status van een pakje te informeren.

Klanten die hiervan gebruik willen maken, zullen altijd hun akkoord moeten geven. Tegelijk kunnen ze met één klik een bedrijf blokkeren. De communicatie zal ook altijd versleuteld gebeuren: WhatsApp zelf zal de inhoud niet te zien krijgen.

Corrigeer

POPULAIRE VIDEO'S

Het beste van Enkel voor abonnees