Mode

Het gaat weer beter met Prada en dat dankzij bananenprint

Het gaat weer beter met Prada en dat dankzij bananenprint

Foto: Isopix

Na drie jaar van tegenvallende verkoopcijfers gaat het stilaan weer beter met Prada. Het Italiaanse modehuis zag zijn omzet afgelopen halfjaar flink stijgen. Dat is onder meer te danken aan de groei van de Chinese markt, maar ook aan een bowlingshirt met een bananenprint.

Samen met Miu Miu is Prada een van de modehuizen die momenteel bijzonder goede cijfers kan voorleggen. Voor het eerst in enkele jaren is er een kentering merkbaar in de omzet van het Italiaanse modehuis. Dat komt onder meer door de grotere verkoop in Azië en dan vooral in China, maar volgens vakblad Business of Fashion (BoF) gaat er meer achter schuil en daar zit onder meer het bowlingshirt met bananen op voor iets tussen.

Het 'ugly-chic' shirt met de opvallende print, dat onder meer door heel wat rappers en cultacteur Jeff Goldblum wordt gedragen, is in geen tijd een Prada-klassieker geworden. De print was in 2011 voor het eerst op de catwalk te zien, maar dit jaar kwam er opnieuw een capsulecollectie van uit. Hetzelfde geldt voor de heuptasjes in nylon en de loafers met een grote blokhak aan die een comeback hebben gemaakt. Bij BoF noemen ze het een geslaagde poging om de eigenzinnige identiteit van het label weer meer in de schijnwerpers te plaatsen.

Lelijke mode

Volgens Elodie Nowinski, professor in de modestudies aan EM Lyon Business School, is dat net de sterkte van creatief directeur en mede-CEO Muccia Prada. Zij was altijd beter in mensen interessant en cool kleden dan eerder rijk en mooi. De kleren blijven vaak onopgemerkt voor wie geen oog voor mode heeft, maar worden net wel geapprecieerd door de kenners, klinkt het.

"Prada was ook de eerste om met 'lelijke' mode op de proppen te komen", zegt Nowinski. En het is net die 'lelijke' mode die het tegenwoordig goed doet, denk maar aan wat Demna Gvasalia doet bij Balenciaga en Glenn Martens bij Y/Project.

Corrigeer

Het beste van Enkel voor abonnees