Oplichters doen zich voor als Orange-medewerkers: “Meerdere keren per dag beledigende telefoontjes”

Oplichters doen zich voor als Orange-medewerkers: “Meerdere keren per dag beledigende telefoontjes”

Foto: BELGAIMAGE

Orange heeft een klacht ingediend tegen oplichters die zich uitgeven voor werknemers van het telecombedrijf en zo klanten telefonisch persoonlijke gegevens proberen te ontfutselen. De criminele bende verschuilt zich daarbij achter een echt telefoonnummer van Orange.

De oplichtingsmethode wordt spoofing genoemd. In het geval van Orange geven bellers zich uit voor werknemers van het bedrijf en proberen abonnementen te verkopen om zo persoonlijke informatie van klanten te achterhalen.

Dat gebeurt sinds enkele weken, stelt woordvoerster Annelore Marynissen. De oplichters gaan daarbij intimiderend te werk. “Het zijn anonieme telefoontjes. Ze bellen verschillende keren per dag. Het wordt steeds dreigender en beledigender. Ze blijven aandringen om persoonlijke gegevens te delen.”

Echt telefoonnummer

Bij deze vorm van spoofing verschuilen de oplichters zich achter een bestaand nummer. In dit geval krijgt de klant een nummer te zien dat daadwerkelijk naar Orange leidt als je terugbelt. “Maar het komt absoluut niet van ons. Wij willen er niet mee geassocieerd worden”, aldus Marynissen nog.

Om hoeveel meldingen het gaat, kan de woordvoerster niet zeggen. “Maar het zijn er genoeg om te zeggen: ‘We dienen een klacht in.’” Marynissen vraagt klanten die gebeld worden door de oplichters contact op te nemen met de klantendienst van Orange. De klachten kunnen in het dossier bij de rechter worden gevoegd.

Spoofing

Het is een gekende methode, stelt Walter Coenraets van de Computer Crime Unit (CCU) van de federale politie. Al meerdere bedrijven, zoals Microsoft, werden slachtoffer van de truc. “De criminelen willen persoonlijke gegevens, vaak bankgegevens, om zo de rekening van mensen te plunderen.”

“Het wordt heel professioneel ingekleed, veel professioneler dan vroeger”, zegt Coenraets nog. Zo kon het vroeger nog wel eens gebeuren dat je een Engels sprekende oplichter aan de lijn kreeg, maar nu worden dus Nederlands- en Franstaligen ingehuurd. “Het zijn namelijk veelal buitenlandse bendes, die wisselen van de regio’s die ze viseren. Nu is het ons land, maar het zou volgende maand een ander land kunnen zijn.”

Zelf bellen

Om oplichting te voorkomen, geef je best nooit persoonlijke gegevens of wachtwoorden door aan de telefoon, waarschuwt Coenraets. Als er gevraagd wordt naar gegevens en je vertrouwt het niet, kun je zeggen dat je zelf terug zal bellen. Bel dan naar het nummer op de website van het bedrijf en leg het verhaal uit om te zien of ze inderdaad bepaalde gegevens nodig hebben.

Corrigeer

POPULAIRE VIDEO'S

Het beste van Enkel voor abonnees