Nieuwe CT-scanners moeten einde maken aan strenge vloeistofregels voor vliegtuigpassagiers

Nieuwe CT-scanners moeten einde maken aan strenge vloeistofregels voor vliegtuigpassagiers

Archiefbeeld. RR

Iedereen heeft het al eens meegemaakt. Aan de securitycontrole van een luchthaven blijkt dat er toch nog een flesje deo of zelfs een duur parfum in je tas steekt. Dikke pech: je bent het kwijt omdat er explosieven in verstopt zouden kunnen zitten. Nieuwe CT-scanners die nu worden getest, moeten op termijn een einde maken aan die strenge regels voor vloeistoffen in de handbagage. Want die zorgen vooral voor veel gemor en tijdverlies.

In de VS lopen momenteel verschillende tests met 3 D-scanners die de vloeistofregels overbodig maken. Ook Heathrow experimenteerde er al mee, net als de luchthaven van Schiphol in Nederland. Met succes, al kennen de systemen wel nog wat kinderziekten die er uit moeten gehaald worden, zegt de Europese koepel van luchtvaartorganisaties.

Maar liever vroeg dan laat zal het er toch van komen dat flesjes niet meer apart in een zakje op de rolband aan de controle moet worden gelegd. En dat je laptop en gsm gewoon in je rugzakje mogen blijven steken.

De nieuwe scanners beschikken immers over software die het voor de veiligheidsmedewerkers mogelijk maakt om de handbagage in 3D te bekijken en te draaien voor een nauwkeurige inspectie op verboden voorwerpen. Een beetje zoals bij de scanners die in de medische wereld worden gebruikt om bij wijze van spreken elk bot en elk vezeltje in je lichaam te inspecteren.

Lees ook: Wat mag wel en niet mee in de handbagage op het vliegtuig?

“Uiteraard hopen we dat de CT-scanners de wachtrijen voor de passagiers en de ongemakken die de strenge vloeistofregels met zich meebrengen, kunnen later verdwijnen. Maar ik vrees dat de implementatie nog niet voor morgen is. We volgen de nieuwe technologieën en de proefprojecten uiteraard op de voet. Op Brussels Airport is er nog geen proefproject voorzien. Maar als het nieuwe systeem tijdswinst oplevert zonder in te boeten op veiligheid, zijn we uiteraard geïnteresseerd”, zegt Anke Fransen van Brusselse Airport.

Explosieven gemend in vloeistof

Als de CT-scanners hun intreden doen op luchthavens, wordt dat wellicht een Europees project. Want als de vloeistofregels versoepeld worden, kan dat moeilijk in het ene land wel en in het andere niet.

Nieuwe CT-scanners moeten einde maken aan strenge vloeistofregels voor vliegtuigpassagiers

“We weten ook nog niet over alle apparatuur moet vervangen worden of dat het volstaat om de software aan te passen”, klinkt het bij Brussels Airport.

Het zogenaamde internationale vloeistofverbod dateert van 2006. Toen ontdekten Britse veiligheidsdiensten dat terroristen een aanslag wilden plegen op een passagiersvliegtuig door explosieven te mengen in vloeistoffen. Tandpasta, drankjes en shampoo en andere vloeistoffen zijn daardoor nog slechts in heel kleine verpakkingen toegelaten tijdens een vlucht. De controles voor het aan boord gaan zijn streng en tijdrovend.

Corrigeer

IN HET NIEUWS

Verkiezingen in jouw gemeente:

POPULAIRE VIDEO'S

Het beste van Enkel voor abonnees