Fit & Gezond

Slechte slaper? Probeer dit trucje uit het leger eens

Slechte slaper? Probeer dit trucje uit het leger eens

Foto: Shutterstock

Moeite om in te slapen? Dan zou een simpel trucje uit de militaire wereld weleens je redding kunnen zijn. De Pre-Flight School van de Amerikaanse luchtmacht gebruikt een wetenschappelijk onderbouwde methode, die ook bekend staat als de body scan, om elke avond binnen de twee minuten in slaap te dommelen. En dat in alle omstandigheden...

Militairen en slaap: het is geen vanzelfsprekende combinatie. Tijdens hun trainingen moeten ze de dag soms doorkomen met slechts een paar uur nachtrust. Want ze kunnen midden in de nacht opgeroepen worden voor een opdracht. Daarnaast is een veldbed of luchtmatras nu ook niet de gedroomde slaapplaats...

Maar omdat het wel noodzakelijk is dat militairen op scherp staan, hanteerde de Pre-Flight School een methode die succesvol blijkt om in slaap te vallen. Na zes weken oefenen kon 96 procent van de mannen in twee minuten of minder indommelen. Zelfs na het drinken van koffie en met het geluid van machinegeweren op de achtergrond.

Focus op je gezicht
Vind je ideale slaappositie - denk eraan dat militairen het soms met een stoel moeten doen - en focus op je gezicht. Denk aan je gelaat als het epicentrum van al je emoties en laat ze los. Dat kan door je ogen te sluiten en langzaam en diep te ademen. Ontspan vervolgens al je gezichtsspieren in je wangen, mond, tong, kaak, enzovoort. Wanneer je je gezicht ontspant, geef je aan de rest van je lichaam aan dat het tijd is om te relaxen.

Van top tot teen

Daarna draait het allemaal om de schouders. Laat ze zo laag mogelijk liggen, alsof ze door je lichaam zweven. Je doet het goed als je de spieren in de achterkant van je nek niet meer voelt. Blijf ondertussen diep in- en uitademen. Probeer nu diezelfde gewichtloosheid te simuleren in je armen. Begin bij je dominante arm en werk naar de onderarm toe. Voelen je spieren niet ontpannen aan? Span ze dan eerst even op en ontspan ze daarna pas. Werk zo langzaam naar de rest van je lichaam toe tot aan de toppen van je tenen.

Laat je gedachten varen
De laatste stap is je hoofd helemaal leegmaken. Denk niet na over wat er tijdens de dag allemaal gebeurde of aan het uur dat de wekker gaat. Nadenken alleen is immers al voldoende om je spieren opnieuw te doen werken. Prent jezelf een aangenaam beeld in om je op te focussen. Lukt het niet? Zeg dan tien seconden lang tegen jezelf "niet nadenken, niet nadenken...". Het zal helpen om je gedachten niet af te leiden. Als je fysiek ontspannen bent en het rustig is in je hoofd, zou het normaal moeten lukken om in te dommelen.

Hulp nodig? Dit onderstaand geluidsbestand legt uit hoe je je eigen lichaam kan ontladen...Let wel: de eerste keren dat je de oefening uitvoert, kan het lang duren voor je de slaap kunt vatten. Blijven trainen om je inslaaptijd te verkorten, loont de moeite.



Lees ook: Werkt ontspannen even goed als een slaappil? Onze redactrice deed de test

 

Corrigeer

Het beste van Enkel voor abonnees