Kruispunt des doods wordt aangepakt, maar het is voorlopig koffiedik kijken wanneer. “Het blijft een pleister op een open wonde”

Kruispunt des doods wordt aangepakt, maar het is voorlopig koffiedik kijken wanneer. “Het blijft een pleister op een open wonde”

Joeri Verbeeck verloor in 2015 een oog en een arm nadat hij op het kruispunt gegrepen werd door een vrachtwagen. Foto: Gsd

Kortrijk / Kuurne -

Minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) tekende afgelopen week een onteigeningsbesluit waardoor er een oplossing komt voor het kruispunt van de R8 met de Brugsesteenweg in Kuurne. Toevallig wordt daar net zaterdag een protestactie gehouden.

LEES OOK: Joeri raakt verminkt op 'kruispunt des doods', maar er veranderde niets: “Ik ga het bezetten. Wie doet mee?”

In stoet trekken vandaag (zaterdag) honderden actievoerders richting de kruising van de R8 met de Brugsesteenweg in Kuurne. Het is een ‘kruispunt des doods’: midden juli stierf er nog een 64-jarige vrouw toen ze onder een vrachtwagen terechtkwam.

Joeri Verbeeck zal alvast vooraan lopen in de proteststoet. In 2015 keek hij de dood in de ogen toen een afslaande vrachtwagen aan het kruispunt hem niet opmerkte op de fiets en 600 meter mee sleurde. De nu 20-jarige jongeman overleefde, maar verloor bij het ongeval wel een arm en een oog.

Met de actie wil Joeri aankaarten dat het gevaarlijke kruispunt na al die tijd nog niet is aangepakt. Net nu komt er echter schot in de zaak. Deze week ondertekende Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) een onteigeningsbesluit dat nieuwe ingrepen mogelijk maakt.

“Door de onteigening kan het fietspad aan de Tiger Experience worden opgeschoven”, zegt Kuurns eerste schepen Johan Bossuyt (N-VA). “Zo kan er ook een extra verkeerslicht komen dat fietsers voorrang geeft op andere weggebruikers.”

Joeri is blij en noemt de ingreep een stap in de goede richting. Ook Christophe Vanderplancke (45), die het initiatief nam voor de protestactie, vindt het positief nieuws. Toch gaat de geplande actie vandaag gewoon door. “Het blijft een oplossing op papier, want tot nu is er niets veranderd”, zegt hij. “Volgens mij wordt het probleem bovendien alleen verplaatst naar een ander punt. Het is een pleister op een open wonde.”

Koffiedikkijken

Schepen Bossuyt weet ook dat dit niet de ideale oplossing is. “Maar het is in elk geval een verbetering”, aldus de man. Wanneer de aanpassing aan het kruispunt er precies komt, is voorlopig nog koffiedik kijken. “Het zal alleszins niet voor morgen zijn”, geeft Bossuyt toe. “Het plan en het budget zijn klaar en nu kan er ook onteigend worden. Een definitieve timing is er nog niet. Het zal toch nog een paar maanden duren.”

De werkgroep KR8 werkt ondertussen aan een mobiliteitsstudie om de verkeersknoop op de R8 te ontwarren, maar dat duurt nog even. “Het blijft moeilijk. De R8 doortrekken en zo de wegen ontlasten van zwaar verkeer, dat is het ideaal”, besluit Bossuyt.

Corrigeer

IN HET NIEUWS

POPULAIRE VIDEO'S

Het beste van Enkel voor abonnees