Kijkers spreken schande over winst in De Slimste Mens Nederland: “Walgelijk als je zo wil winnen”

Kijkers spreken schande over winst in De Slimste Mens Nederland: “Walgelijk als je zo wil winnen”

Roelof De Vries (links) neemt het op tegen Philip Huff. Foto: KRO NRCV

In Vlaanderen moet het nieuwe seizoen van De Slimste Mens nog beginnen, maar in Nederland werd de strijd in de populaire quiz vrijdagavond beslecht. Na een spannende finale rolde er een winnaar uit de bus, maar de wijze waarop dat gebeurde kan op weinig goedkeuring van de kijker rekenen. “Laffe overwinning.”

Vrijdagavond traden de drie finalisten van De Slimste Mens Nederland aan om uit te vechten wie er met de winst vandoor zou gaan. Milieuactiviste Anne Fleur Dekker bleef na de reguliere rondes met de minste seconden achter, waardoor journalist Roelof de Vries en schrijver Philip Huff de finale speelden.

Huff lag even aan kop, maar De Vries speelde met een aantal juiste antwoorden heel wat seconden van zijn tegenstander weg. Daardoor mocht Huff als eerste antwoord geven bij de volgende vraag, maar de Vries gebruikte vervolgens een bekeken tactiek: toen hij aan de beurt was, liet hij de seconden wegtikken totdat hij er minder over had dan zijn medefinalist. En dus mocht hij zelf als eerste aan de volgende vraag beginnen. Die aanpak was succesvol. De journalist kon genoeg juiste antwoorden opnoemen en werd zo ‘de slimste mens van Nederland’.

Walgelijk en kinderachtig

Hoewel het een vaak gebruikte tactiek is in de quiz, zowel in Vlaanderen als in Nederland, spraken veel kijkers schande over de manier van winnen. “Laffe overwinning”, klinkt het op Twitter. En: “Walgelijk als je zó wil winnen.” Een andere noemde De Vries een “uitermate onsportieve winnaar”.

Andere kwalificaties die gebruikt worden om de winst te omschrijven zijn “onbevredigend”, “anticlimax” en “kinderachtig”. Verschillende mensen roepen op om de spelregels aan te passen. Anderen stellen juist dat De Vries het slim heeft gespeeld en de terecht winnaar is.

Corrigeer

IN HET NIEUWS

POPULAIRE VIDEO'S

Het beste van Enkel voor abonnees