COMMENTAAR. “Er zijn te veel tussenstructuren in het onderwijs, van scholengroepen tot koepels en begeleidingsdiensten”

COMMENTAAR. “Er zijn te veel tussenstructuren in het onderwijs, van scholengroepen tot koepels en begeleidingsdiensten”

Pieter Lesaffer Foto: Marc Herremans

“Ga zelf aan de slag met de autonomie die je hebt. Dat moeten we misschien wat vaker aan leraren zeggen.” Die oproep deed onderwijs­minister Hilde Crevits gisteren tijdens een interview in Het Journaal. Het is wat verloren gegaan in de stroom aan meningen en politieke uitspraken die de eerste schooldag traditioneel voorafgaan. Maar het is een cruciale boodschap, die inderdaad te weinig aan leraren wordt verteld. De boodschap om zich niet te laten verstikken door regels en met meer vertrouwen in de eigen expertise voor de klas te staan.

LEES OOK. Lat ligt niet in elke school even hoog: eindtermen kunnen soepeler worden toegepast door gat in wetgeving

Wie vandaag een leraarskamer binnenloopt, zal ongetwijfeld heel vaak het woord “moeten ...

Het beste van Enkel voor abonnees