Eerste groot burgemeestersdebat in Malle

Structuren en regels Vlaanderen frustreren lokale besturen

Het burgemeestersdebat. Foto: mia uydens

Zandhoven / Malle / Brecht / Zoersel - In de feesttent van Domein de Renesse in Malle bracht het Bedrijvenpark Malle donderdagavond vijf burgemeesters samen voor een groot burgemeestersdebat rond mobiliteit en economie. Dat lokale besturen op hun grenzen botsen door structuren en regels van de Vlaamse overheid, bleek bij iedereen een punt.

 

De tent was maar voor de helft gevuld, maar dat kwam vooral omdat het geen publiek event was maar enkel contacten van het Bedrijvenpark Malle uitgenodigd waren. Moderator Erwin Van den Sande (VRT) hield zich aan het thema ‘mobiliteit en economie’, een belangrijk thema in de gemeenten van burgemeesters Marc Smans (N-VA) van Beerse, Luc Aerts (CD&V) van Brecht, Harry Hendrickx (DBM) van Malle, Luc Van Hove (CD&V) van Zandhoven en Liesbeth Verstreken (N-VA) van Zoersel. Normaal had ook Paul Diels (CD&V) van Lille aan de tafel gezeten, maar deze burgemeester moest verstek geven omdat hij revalideert van een ongeval. Zijn vervanger was uitzonderlijk bezet.

Qua werkgelegenheid, zijn er in Beerse, Malle en Brecht veel meer bedrijven- en ambachtenzones dan in Zandhoven en Zoersel. “Het Vlaams beleid bepaalt waar je nijverheid kan krijgen en concentreert dit in bepaalde zones, hetgeen de mobiliteitsproblemen in de hand werkt”, vond burgemeester Aerts (CD&V) van Brecht. Burgemeester Van Hove (CD&V) van Zandhoven legde uit hoe zijn gemeente afgelopen legislatuur heel veel moeite had moeten doen om ongeveer vijf hectaren KMO-terrein bij te creeëren voor herlocalisatie van zonevreemde bedrijven uit eigen gemeente. “Maar dat gaat langzaam en is beperkt, waardoor we niet konden verhinderen dat bedrijven vertrokken. Voor werkgelegenheid in eigen streek, is een samenwerking met gemeenten zoals Malle belangrijk. Dat is ook niet ver voor onze mensen en tegen de filerichting in.”

Volgens burgemeester Liesbeth Verstreken (N-VA) zit Zoersel zit in hetzelfde schuitje als Zandhoven, wat beperkingen van uitbreiding van KMO-terreinen betreft. “Als we ons landelijk karakter willen behouden, zijn die grenzen ook wel terecht, al denk ik dat er langs de autosnelwegen nog kansen liggen, als die niet aan natuurgebieden aangrenzen.”

Burgemeester Harry Hendrickx (DBM) zei dat Malle als economisch knooppunt eigenlijk de plicht heeft om verdere bedrijvigheid te ontwikkelen. “Ik zou na 24 jaar eindelijk de schup in de grond willen steken, maar niet enkel op Vlaams niveau maar ook binnen de gemeente moeten de neuzen in dezelfde richting staan.”

Liesbeth Verstreken verwees ook naar betere fietsinfrastructuur, bijvoorbeeld in Zoersel om inwoners die in de zorgsector werken - en dat zijn er velen in haar gemeente - filevrij en veilig op het werk te helpen. Burgemeester Aerts was tevreden over de inspanningen die de hogere overheid afgelopen jaren in zijn gemeente had gedaan, zoals de ring rond Brecht en het station Noorderkempen.  Harry Hendrickx vond dat het Vlaams gewest zich in Malle niet aan zijn beloften hield. “Wij wachten al jarenlang op een beter fietspad tussen Malle en Sint-Antonius. Het Vlaams gewest budgetteerde 250.000 euro, terwijl alleen al de onteigeningen hiervoor nodig elf miljoen zouden kosten. Die plannen voor dat fietspad liggen klaar, maar ik vrees dat het geld eerst naar de overkapping van de ring zal gaan. Antwerpen heeft meer kiezers dan Malle.”

Corrigeer

Doe de stemcheck van Het Nieuwsblad en ontdek met welke partij jij het best overeenkomt.

Auto's in de kijker

Vastgoed

Jobs in de regio