Celebs

Steeds meer YouTube-sterren bezwijken onder succes: “Het leek een droomjob, maar ik ben zo ongelukkig”

Steeds meer YouTube-sterren bezwijken onder succes: “Het leek een droomjob, maar ik ben zo ongelukkig”
Ze hebben miljoenen volgers en laten hen nooit in de steek: YouTube-sterren lijken een waar luxeleven te leiden, maar voor veel vloggers is dat slechts schijn. Offline worden ze geconfronteerd met de schaduwkanten van het vak, die een groot nadeel kunnen zijn voor hun gezondheid.

Als het algoritme van YouTube een populair filmpje opmerkt, begint het kijkers naar de andere video’s van de vlogger te leiden. Zijn of haar kanaal krijgt dan meer abonnees en, dankzij de advertenties van de video’,s en de stijgende views, ook meer inkomsten. Een makkie? Niet echt. “Het publiek verwacht regelmaat. Als die er niet is, doet datzelfde algoritme je al snel weer van de radar verdwijnen”, zegt vlogger Matt Lees in The Guardian. Vloggers voelen dus veel druk om vrijwel elke dag content aan te bieden om relevant te blijven en dat gaat vaak ten koste van hun mentale gezondheid.

“Wanneer je duizenden mensen hebt die directe feedback geven over je werk, krijg je echt het gevoel dat er iets knapt in je hoofd. We zijn niet ontworpen om empathie en sympathie op die schaal te verwerken.” Lees ontwikkelde een schildklierprobleem en werd depressief. “Wat begon als de job van mijn dromen, ging snel over in een gure en eenzame variant.”


Hij is niet de enige die deze keerzijde van de online roem ervaart. De Canadese Elle Mills plaatste in mei een filmpje online waarin ze aankondigde dat ze op haar negentiende al helemaal opgebrand is. Zij bezweek door haar populariteit. “Ik ben altijd gestrest. Mijn angststoornis en depressieve kenmerken worden alleen maar erger. Ik voel dat ik mentaal bijna zal breken. Ik ben zo ongelukkig”, klinkt het in de bewuste video. De Spaanse collega Rubén “El Rubius” Gundersen hield het vloggen om dezelfde reden zelfs voor bekeken.

Een ander ritme

Katherine Lo, communicatieonderzoekster verbonden aan de universiteit van Californië, vindt dat de aard van het werk erg belastend is voor mensen en in grote mate bijdraagt aan beroepsmatige stress. Ze vindt ook dat YouTube te weinig doet om vloggers te beschermen als ze het slachtoffer worden van stalking of bedreigende taal. De oplossing? Die ligt volgens YouTube-ster en psychologe Kati Morton, die drie jaar geen enkele dag vrij nam om haar online carrière uit te bouwen, bij het algoritme. “YouTube beloont mensen die dagelijks posten. Die mensen hebben het algoritme gemaakt en hebben de macht om het in een andere richting te laten evolueren. Als ze voor zichzelf andere criteria hanteren, zou het helpen. We zijn ook maar mensen. We hebben nu eenmaal tijd voor onszelf nodig.”

Corrigeer

Het beste van Enkel voor abonnees