Mode

Raf Simons ontwerpt Pink Ribbon-lintje van 2018

Raf Simons ontwerpt Pink Ribbon-lintje van 2018

Themabeeld Foto: Getty Images

Pink Ribbon heeft dinsdag/vandaag het roze lintje en de bijhorende campagne voorgesteld waarmee de organisatie wil sensibiliseren voor borstkanker. De Belgische modeontwerper Raf Simons ontwierp het lintje van dit jaar.

Op het roze lintje staat in zwarte letters het woord “Heroes”. “Hiermee verwijzen we zowel naar de vrouwen die vechten tegen borstkanker, als naar de vele mensen die hen in die strijd steunen, zoals partners, dokters, onderzoekers”, verklaart de woordvoerster van de ontwerper, die aan het hoofd staat van Calvin Klein. Eerder gingen al Edouard Vermeulen van modehuis Natan, juwelenontwerpster Christa Reniers en bloemenkunstenares Nele Ost Simons voor. Het lintje kost 3 euro, waarvan 2 euro rechtstreeks naar het goede doel gaat.

Met het lintje voert Pink Ribbon België tijdens de international Borstkankermaand campagne. Dat is nodig, vindt de organisatie, want borstkanker is de meest voorkomende kanker bij vrouwen in België. Eén op de acht vrouwen wordt erdoor getroffen en dagelijks krijgen gemiddeld 29 vrouwen de diagnose.

Vanaf vandaag is het Pink Ribbon-lintje te koop in België bij onder meer kledingzaak Mayerline, Hunkemöller, in de hyper- en supermarkten van Carrefour, de buurtwinkels van Spar, bij Standaard Boekhandel, Club, Gamma, Hans Anders, Di, Planet Parfum, Natan, Ava, Multipharma en iU.

Quiz

Daarnaast zet de organisatie in op sensibilisering en lanceert ze vandaag een nieuwe e-learning tool, de Mammoquiz. “Er heerst nog een groot taboe over borstkanker. Er zijn zelfs vrouwen die nog denken dat het een straf van god is. Daarom is sensibilisering belangrijk”, vertelt Bettina Geysen, directeur van Pink Ribbon. “De Mammoquiz is een eenvoudige, educatieve quiz in drie talen, die geïnspireerd werd op het mammoboxspel, dat in 2002 ontwikkeld werd door het Centrum voor Kankeropsporing. Het is belangrijk dat er nu ook een digitale versie van verspreid wordt.” Met de quiz komen deelnemers onder meer te weten dat ook mannen borstkanker kunnen krijgen en dat 80 procent van de vrouwen een foute bh draagt. Wie dat wil kan zijn score delen op de sociale media.

Bedoeling is om elke vrouw in België te bereiken, ook vrouwen met een andere culturele achtergrond. “Er is een bevolkingsonderzoek bij vrouwen vanaf 50 jaar, maar dat bereikt slechts de helft van de vrouwen”, aldus Geysen. “Dankzij deze quiz willen we mensen via een digitale weg sensibiliseren voor het risico op borstkanker, kennis geven van alarmsignalen die wijzen op borstkanker en hen aansporen deel te nemen aan het borstscreeningsonderzoek van de overheid.”

Daarnaast focust de organisatie met het project Pink Monday ook de terugkeer naar het werk. “Wanneer patiënten opnieuw kunnen gaan werken, betekent dat dat ze hun leven kunnen hernemen. Het is dan ook een belangrijk moment voor hen”, verklaart Rosette Van Rossem, die zetelt in de raad van bestuur van Pink Ribbon. Op de maandagen van oktober en november 2018 zal de organisatie daarom bedrijven aanmoedigen om te sensibiliseren. “De doelstelling van de campagne is helder geformuleerd: ‘Voel je terug als een vis in het water’”, klinkt het. Bedoeling is dat deelnemende bedrijven vanaf 1 oktober tot en met 26 november een ethisch charter ondertekenen en informatie verspreiden onder de werknemers.

Corrigeer

Het beste van Enkel voor abonnees