Isolde Lasoen bezorgt Gent een late warme zomeravond

De eenvoud van perfecte schoonheid

Isolde Lasoen heeft zaterdagavond tussen 21u10 en 21u55 een perfect concert gespeeld op de Gras- en Korenlei . Geruggesteund, niet enkel door vaste begeleidingsband Les Bens, maar ook nog door een meer dan 15-koppig orkest van Casco Phil en extra backing vocals, bracht ze een tiental nummers, hoofdzakelijk uit haar eerste zelf geschreven soloalbum Cartes Postales dat vorig jaar uit kwam. Het concert was van een waarachtige eenvoudige perfecte schoonheid. Het onverwachte gastoptreden van Daan die met een bootje kwam aangevaren en samen met Isolde Where The Wild Roses Grow van Nick Cave en Kylie Minogue zong was aardig meegenomen, maar alle lof gaat naar Isolde.

En die deed gewoon haar werk. Zonder effectenbejag, zonder de aandacht op zichzelf te trekken. 

Bij de aanvang van het concert leek Isolde Lasoen ietwat gespannen. Althans als we mogen afgaan op de close beelden op het grote videoscherm aan de Gras- en Korenlei. Lasoen opende, hoe kan het anders, de set met Ouverture, een zeer filmische orchestraal nummer, waarvan ze zich bij het uitkomen van de plaat even had afgevraagd: "Hoe gaan we dit ooit live spelen?". Maar ze deed het dus.

Haar zenuwachtigheid ebde nog tijdens het eerste nummer weg en na afloop van Ouverture gaf ze met haar twee drumsticks vijf tikken en waren de band en het orkest vertrokken voor Les Belles et les Intellectuelles.

Het was opvallend hoe Isolde Lasoen eenvoudi geconcentreerd gewoon haar werk deed, zonder kapsones, zonder effectenbejag, zonder de aandacht naar zich toe te trekken. Integendeel, bij de lange instrumentale passages keek ze links en rechts naast zich, tevreden glimlachend naar haar muzikanten. Eén ding was duidelijk: Lasoen genoot, maar ze drong zich niet op. Ze ramde niet op haar drums, ze zong rustig en zacht, en gaf het orkest alle ruimte die het nodig had om de speciaal geschreven arrangementen tot hun recht te laten komen.

Na Stay Gold, het nummer dat ze schreef voor haar zoontje, "die hier ergens op een bootje zit", kwam Daan op het podium geklommen, vanuit een bootje, een rode roos tussen de tanden. "Daan heeft ervaring met bootjes op de Leie", zo refereerde Isolde naar een incident dat de zanger een aantal jaren geleden veroorzaakte "maar deze keer is hij hier legaal met een bootje". De twee brachten Where The Wild Roses Grow van Nick Cave en Kylie Minogue, 

"Amai, hoe mooi is dat hier!" zo was Isolde haar concert begonnen. Haar uitspraak geldt ook nog achteraf en zou zo uit de mond van het publiek kunnen komen: Amai, hoe mooi is dat concert hier!";

 

Corrigeer

Auto's in de kijker

Vastgoed

Jobs in de regio