Gelukkig worden ze niet per uur betaald: twee seconden stressen, maar wie doet wat tijdens een pitstop in de F1?

Gelukkig worden ze niet per uur betaald: twee seconden stressen, maar wie doet wat tijdens een pitstop in de F1?

De pitstop is één van de cruciale fases tijdens een grand prix. Als inhalen op de piste moeilijk tot onmogelijk is, zoals dit weekend in Singapore, is een snelle pitstop meestal de enige manier om plaatsen te winnen. Meer dan twintig mecaniciens zorgen ervoor dat de vier banden van een F1-bolide in twee seconden – of liefst nog wat minder – worden gewisseld. Het is synchroondansen op zijn best, waarbij elk teamlid tot in het absurde weet wat te doen. Loopt het fout, dan strandt de rijder met een los wiel langs de rand van de piste. Loopt het juist, dan kan dat het verschil betekenen tussen winst en verlies. Wie doet nu eigenlijk wat tijdens zo’n pitstop? Dit is de takenlijst.

De man met de krik vooraan

Deze man heeft stalen zenuwen nodig, want hij ziet een F1-bolide met 80 kilometer per uur recht op zich afkomen. Zodra de wagen stilstaat, moet die worden opgekrikt. Als de auto twee seconden later weer met de vier wielen op de grond staat, moet de krik onmiddellijk worden weggetrokken. Dat is ook de reden waarom deze man al deels opzij staat.

De man met de krik achteraan

Zodra de wagen stilstaat, wordt die ook aan deze kant opgekrikt.

De man met de reservekrik

Voor het onwaarschijnlijke geval dat de krik achteraan het zou begeven.

De mannen die de wielen afhalen

Aan elk wiel zit een team van drie mecaniciens. Eén van hen haalt het wiel van de wagen. De geel-rode pijlen aan zijn pols helpen de rijder op de juiste plaats te stoppen.

De mannen met de wheelgun

Deze vier kerels zijn het richtpunt voor de rijder. Ieder wiel moet recht voor het wielpistool terechtkomen, zodat de centrale moer meteen kan worden losgedraaid. Eens het nieuwe wiel op de wagen zit, wordt de moer – die nog steeds in het pistool zit – opnieuw vastgezet. De mecanicien met deze opdracht weet meestal perfect of een moer is vastgedraaid of niet, zodat hij zo snel mogelijk het pistool kan verwijderen.

De mannen die de nieuwe wielen plaatsen

Niet de makkelijkste functie, want de centrale opening in het wiel moet perfect over het bevestigingspunt worden geschoven. Een voorwiel weegt zo’n 8,5 kilogram, een achterwiel 10 kilo.

De mannen van de stabiliteit

Aan de achtervleugel en links en rechts van de cockpit houden drie mecaniciens de auto stabiel om het werk van hun collega’s vlotter te laten verlopen.

De mannen van de voorvleugel

Mocht de rijder de hoek van zijn voorvleugel willen bijstellen, dan hebben deze twee kerels precies twee seconden om dat te doen met een klein sleuteltje.

De man van het licht

De man met de grootste verantwoordelijkheid. Zodra de wissels klaar zijn, schakelt hij het licht op groen, waarna de rijder vertrekt. Zelfs al heeft hij zich vergist en zit er nog een wiel los. Testen met een automatisch lichtsysteem – gebaseerd op sensoren in ieder wiel – leverden in het recente verleden vrij catastrofale resultaten op.

De man die op de uitkijk staat

Deze functie wordt steeds minder gebruikt: deze man kijkt uit of er geen andere wagens in de pitlane naderen, zodat zijn wagen veilig kan vertrekken. Meestal neemt de man van het licht deze taak erbij.

Corrigeer