NMBS moet besparen op nieuw Sint-Pietersstation: treinen niet meer overkapt, perrons wel?

NMBS moet besparen op nieuw Sint-Pietersstation: treinen niet meer overkapt, perrons wel?

Foto: fvv/archief

Gent - De NMBS bespaart op de renovatie van het station Gent-Sint-Pieters, het drukste station van het land na Brussel. De tweede fase van de renovatie van Gent Sint-Pieters start pas over twee jaar en het ontwerp wordt aangepast. Zo zullen de treinen niet meer overkapt worden met een luifel, de perrons wel.

Minder glas, minder lampen, minder winkelruimtes, minder diepe technische ruimtes en een kleinere luifel. De NMBS probeert de kost van het project Gent Sint-Pieters, de grote renovatie van het Gentse station, te drukken.

Na de eerste helft van de werken bleek immers dat er geen aannemers bereid waren om het werk uit te voeren voor het beschikbare budget. De kostprijs ligt een stuk hoger. De NMBS besliste daarom om aan het ontwerp te sleutelen om het goedkoper te maken.

Dat werd vrijdagavond bekendgemaakt in een persbericht. Daardoor kan de tweede fase pas in de tweede helft van 2020 starten.

Drukste station

Volgens de laatste tellingen van de NMBS is Gent Sint-Pieters het drukste treinstation van Vlaanderen, na de drie stations Brussel Zuid, Noord en Centraal. In oktober 2017 werden er 56.000 op- en afstappers geregistreerd. Dat zijn er 20.000 meer dan Antwerpen Centraal en Leuven.

Om het station te renoveren, zonder de werking te verstoren, werd 500 miljoen euro voorzien. De werken zouden in twee grote fases gebeuren. Het is bij de aanbesteding van de tweede fase dat bleek dat het oorspronkelijke ontwerp niet meer kan gebouwd worden tegen het voorziene budget.

De einddatum van de enorme vernieuwing van Gent-Sint-Pieters is al meerdere keren opgeschoven. Bij de start van de werken, in 2010, werd 2020 vooropgesteld. Twee jaar later was dat al 2022. In 2014 schoof het naar 2024. Dat is ondertussen 2027, bevestigt de NMBS.

Gehandicapt station

In de gemeenteraad van Gent wordt boos gereageerd en gesproken over een "gehandicapt station" en "ongeoorloofde besparingen". Maandagavond haalde burgemeester Daniël Termont in de commissie Algemene Zaken uit naar de beslissing.

"De grote overkapping op perrons 1 tot 7 zouden lage overkappingen worden. Dat is geen verbetering voor de kwaliteit van de reizigers. Je zit wel onder een dak, maar de regen waait binnen. Zo worden de reizigers nat."

Termont en zijn schepenen vragen de NMBS om meer geld. "Het gaat om het grootste station van Vlaanderen, met 60.000 bezoekers. Het kan niet dat dit maar half wordt afgewerkt en de rest tweedehands is."

Droog staan

Geert Dierckx, woordvoerder van de NMBS in Oost-Vlaanderen, bevestigt dat het de bedoeling is om de luifel in te korten. Op de al vernieuwde perrons van Gent Sint-Pieters stoppen de treinen nu onder een grote luifel. Dat zal bij de andere sporen niet meer het geval zijn.

"De perrons zullen natuurlijk nog wel overkapt worden met een luifel", zegt Dierckx. "Maar we bekijken of we de luifels boven de treinen moeten herzien. We moeten besparen, maar willen het comfort van de reizigers vooropstellen. Treinen die nat zijn, dat is minder een probleem. Zolang de reizigers maar droog en comfortabel kunnen reizen."

Zullen de reizigers dan nietin de regen staan? "Neen, absoluut niet. Kijk naar het station van Brugge, waar je ook gewone luifels hebt. De mensen gaan zeker droog kunnen staan. Bovendien houdt de hoge luifel die nu al gebouwd is aan de achterzijde van het station veel wind tegen."

Goede trappen, geen luxe

NMBS wil het ontwerp aanpassen om er een "geen overdreven luxueus station" van te maken. Ruimtes waar winkels gepland waren, in het stationsgebouw, zullen ingeschakeld worden voor fietsenstallingen, dichtbij de perrons.

Dierckx: "Het moet functioneel, comfortabel en makkelijk te poetsen zijn. Minder glas gebruiken, minder LED-lampen installen, de glazen vloeren op de perrons wat inperken... Alle beetjes drukken de prijs. Maar als je dat samentelt kom je aan enorme bedragen, die een groot verschil maken."

De NMBS "begrijpt" de boze reacties vanuit Gent, klinkt het. "Wij hebben alles overlegd met de Stad. Iedereen was op de hoogte dat we moeten besparen en bepaalde zaken veranderen. Er is minder budget, we moeten daar een mouw aanpassen. Maar het comfort van de klant blijft voorop staan. Goede trappen, vlot overstappen, een goed bus- en tramstation... Dat is daarvoor belangrijk."

Corrigeer

Auto's in de kijker

Vastgoed

Jobs in de regio